این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۲۷، شماره ۱۰۵، صفحات ۲۰۵-۲۳۶
عنوان فارسی
توزیع جغرافیایی صنعت غذا و عوامل مؤثر بر تراکم آن در کشورهای منتخب جهان و ایران
چکیده فارسی مقاله
چگونگی توزیع فضایی و پراکندگی جغرافیایی فعالیتهای تولیدی و استقرار واحدها و بنگاههای صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکانیابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم مؤثر بر این تصمیمگیریها، ساختار بازار است. در این رابطه، تمرکز جغرافیایی، به عنوان یکی از مؤلفههای ساختار بازار، نشاندهنده توزیع قدرت بازاری است. هدف مقاله حاضر، بررسی توزیع فضایی و اندازهگیری ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذا و تحلیل عوامل موجد تمرکز و تراکم جغرافیایی صنعت غذا در بین کشورهای تولیدکننده اصلی جهان با استفاده از شاخصهای الیسر-گلیسر (EGI)، هرفیندال- هیرشمن (HHI) و الگوی اقتصادسنجی برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 بوده است. نتایج پژوهش نشان داد صنعت غذا بالاترین پراکندگی جغرافیایی و کمترین تمرکز جغرافیایی در مقیاس جهانی دارد، اما ساختار بازار جهانی صنعت غذا دارای انحصار چندجانبه متمایل به باز است. عوامل و مؤلفههای کلیدی شامل مزیتها و امتیازهای طبیعی ناشی از وفور موجودی عوامـل، آثـار سرریزها و اثرهای داخلی و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار از مهمترین دلایل تراکم جغرافیایی در صنعت غذای جهان محسوب میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Geographical Distribution of World Food Industry and Its Agglomeration Determinants in Selected Countries and Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Geographical distribution and dispersion of productive activities and industrial enterprises depend on the location decisions. One of the major factors affecting the location decisions is the market structure, one aspect of which is the geographical concentration reflecting the distribution of market power. This study aimed at measuring the geographical concentration, agglomeration and market structure of food industry and analyzing the relevant factors in major producing countries in 2005 and 2013 by using the EGI and HHI indexes. According to the research findings, the structure of world market of food industry (as per the ISIC, Rev. 3, two-digit classification) is oligopolistic while the food industry experienced the most geographical dispersion and the least geographical concentration on global scale with -0.088 and -0.096 in 2005 and 2013, respectively. Key factors determining the geographical concentration of food industry on the global scale include regional natural advantages, primary materials availability, transportation costs, spillovers of domestic and foreign demands, and market access.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میرعبداله حسینی |
استادیار اقتصاد بینالملل، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
سعید راسخی |
استاد اقتصاد بینالملل، دانشگاه مازندران
علیرضا پورفرج |
دانشیار اقتصاد صنعتی، دانشگاه مازندران
نورالدین شریفی |
دانشیار اقتصاد منطقهای، دانشگاه مازندران
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_91249_a272a55d10945e41d44a3f1b70bcafaf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/605/article-605-1756454.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات