این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۷، شماره ۹۹، صفحات ۳۵-۴۶

عنوان فارسی داده‌کاوی تصادفات برون شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (مورد مطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان)
چکیده فارسی مقاله از آن­جایی که تصادفاتجاده­ای ازعوامل بسیار مهم مرگ­ومیر و صدمات شدیدجانی و مالی به شمار می­آیند، استفاده از روش­هایی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار به­منظور کاهش هزینه و تلفات، بیش از پیش مطرح می­شود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر عوامل محیطی، انسانی و طرح هندسی راه بر تصادفات آزادراه و محور قدیم قزوین­­-­لوشان در بازه زمانی 1390 تا 1395 شمسی با استفاده از تحلیل­ عاملی می­باشد. در واقع به­منظور بررسی توامان پارامترها و میزان تاثیرگذاری آن­ها بر تصادفات رخ داده، تحلیل عاملی با تکیه بر پارامترهایی که به­عنوان متغیر مستقل شناخته می شوند، صورت می­گیرد. نتایج تحقیق نشان داد که 14 متغیر موثر بر تصادفات در محورهای مورد مطالعه، بر اساس درجه اولویت به 6 دسته اصلی تقسیم می‌شوند. از جمله متغیرهایی که بیشترین تاثیر را بر تصادفات آزادراه قزوین­-­لوشان داشته، عوامل محیطی (شرایط روشنایی، شرایط آب­و­هوایی و شرایط سطح روسازی) بوده است، درحالی­که در محور قدیم قزوین­-­لوشان، عوامل هندسی (نوع منطقه، طرح هندسی و نوع راه) بیشترین تاثیر را بر تصادفات داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی، تحلیل عاملی، تصادفات جاده‌ای، شدت تصادفات،

عنوان انگلیسی Data Mining of Roadway Traffic Accident Using Statistical and Factor Analysis, Case Study: Highway and Old Corridor of Qazvin-Loshan
چکیده انگلیسی مقاله Road accidents are one of the most important causes of mortality and severe physical and financial damage. Therefore, the use of methods to reduce cost and fatality of traffic crashes is more than ever discussed. The main goal of this study is to investigate the effect of environmental, human and geometric factors on Qazvin-Loshan highway and its old Corridor during the period from 2011 to 2016 using factor analysis. In order to investigate the combination of parameters and their impact on the crashes, factor analysis is based on parameters that are known as independent variables. The results of the study showed that 14 variables affecting crashes in the studied corridor are divided into 6 main categories according to priority level. The variables that have the most impact on Qazvin-Loshan highway crashes are environmental factors (lighting, climatic and pavement conditions), while in the old corridor, geometric factors (type of area, geometric design and type of roadway) have had the greatest impact on crash occurrences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Safety, Factor Analysis, Road Accident, Accident Severity

نویسندگان مقاله حمید بهبهانی |
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم ‌و‌ صنعت ایران، تهران، ایران

میثم عفتی |
هیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلان

سمانه مرتضایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشگاه علم‌ و‌صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_91267_ad160d62c8db6d6d517ff898bb1de9e9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1756790.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات