این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۷، شماره ۹۹، صفحات ۴۷-۵۴

عنوان فارسی توسعه مدل ریاضی کاسه نشست روسازی و تعیین فاصله بهینه ژئوفن‌‌های دستگاه افت‌وخیز سنج ضربه‌ای (FWD)
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این تحقیق، ارائه یک مدلی ریاضی به‌منظور مدل‌سازی پیوسته کاسه نشست روسازی با استفاده از داده‌های افت‌وخیز سطح روسازی و تعیین موقعیت بهینه افت‌وخیز سنج‌های مربوط به دستگاه افت‌وخیز سنج ضربه‌ای است. برای این منظور10000 مقطع روسازی انعطاف‌پذیر مختلف با استفاده از نظریه ارتجاعی چندلایه‌ای تحلیل و سپس پایگاه داده مربوط به افت‌وخیزها در نه فاصله شعاعی مختلف برای مقاطع مختلف روسازی ایجاد شد. نتایج نشان می‌دهد که ضریب رگرسیون مربوط به برازشمعادله پیشنهادیبه کاسهنشستدر کلیه موارد بیش از 99/0 است که نشان‌دهنده برازش بسیار خوب معادله پیشنهادی به کاسه نشست روسازی است. به‌منظور تعیین بهترین فاصله شعاعی جهت قرار دادن ژئوفن‌‌ها، تمامی سناریوهای مربوط به انتخاب 4، 5، 6 و 7 ژئوفن‌ از 9 ژئوفن‌ بررسی شد و در هر مورد، 5 سناریوی برتر انتخاب گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که بهترین فاصله شعاعی برای 6 ژئوفن‌ برابر 1830-1220-915-457-203-0 میلی­متر و بهترین فاصله شعاعی برای 7 ژئوفن‌ برابر 1830-1220-915-457-305-203-0 میلی­متر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of Mathematical Model for Pavement Surface Deflection Basin and Determination of Optimal Distance of FWD Geophones
چکیده انگلیسی مقاله This research aims to develop a mathematical model for continuous modeling of the pavement deflection basin based on the measured deflections using FWD device. Another purpose of this research is determining the optimal distance of the geophones for measurement of deflections. For this purpose, 10000 different flexible pavement sections were analyzed using multi-layered elastic theory and then a database containing deflection at nine different distances in case of each pavement section was established. The results show that the coefficient of determination for fitting the proposed equation to the pavement surface deflection basin in all cases is more than 0.99, which confirms the ability of proposed equation for mathematical modeling of pavement surface deflection basin. In order to determine the optimal radial distance of geophones, all scenarios with 4, 5, 6, and 7 geophone were examined and five best scenarios were selected in each case. The results of this study showed that the best radial distance for six geophones is 1830, 1220, 915, 457, 203, and 0 mm and the best radial distance for seven geophones is 1830,1220, 915, 457, 305, 203 and 0 mm.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا غنی زاده |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران

نسرین حیدرآبادی‌زاده |
کارشناس آزمایشگاه پیشرفته قیر و مخلوط‌های آسفالتی، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران

آرش ضیایی |
مربی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_91273_bcdc431dce4dc01ec9e451c413c0ca0f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-1756791.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات