این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادیان و عرفان، جلد ۵۱، شماره ۲، صفحات ۲۲۹-۲۵۱

عنوان فارسی چیستی تجربۀ عرفانی و چگونگی تحقق آن از منظر آندرهیل
چکیده فارسی مقاله   عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربه­هایی دست می‌یابند که شایستۀ نامگذاری به تجربۀ عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (1875ـ1941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تألیفات گستردۀ خود پیرامون عرفان مسیحی، به بررسی تجربۀ عرفانی همت گماشته است. ایشان پس از تحول بزرگ درونی، از بی‌دینی به سمت باورهای عمیقاً دینی و عرفانی گروید و با تدوین کتب و مقالات متعدد، در زمرۀ مؤثرترین پژوهشگران عرفان قرن بیست عالم مسیحیت قرار گرفت. این مقاله درصدد است تا به تبیین تجربۀ عرفانی و بررسی چگونگی تحقق آن از نگاه آندرهیل بپردازد و در همین راستا تلاش می­کند با بیان انواع، نشانه­ها و خصایص تجربۀ عرفانی، تصویر روشنی از چیستی آن ارائه دهد. آندرهیل با لحاظ کردن آموزه‌های عرفانی‌ـ روان­شناختی و با توجه به نقش ضمیر ناخودآگاه و حواس باطنی، همچنین با قبول تقدم ساحت احساس بر ساحت اندیشه، تحقق تجربۀ عرفانی را از طریق سیر آفاقی و انفسی میسر می‌داند. در سیر انفسی که بر محور درون­گرایی در حرکت است، عارف به مهارتی دست می­یابد که به­واسطۀ آن از قیودی همچون «برای من، از من، مرا و ...» رها می­گردد و با وسعت بخشی به شخصیت خود، به مکاشفۀ انفسی دست می‌یابد. در سیر آفاقی نیز سالک با آموزۀ «کشف خدا در مخلوقات»، حوزۀ آگاهی خود را از سمت کثرت به سوی وحدت سوق می‌دهد تا جایی­ که به فهم حضور واقعی و روشن وحدت در کثرت نائل شود. مشخصه­های اصلی تجربۀ عرفانی رازآلودگی، تناقض­پذیری، احساس عینیت، احساس انفعال و مقاومت­‌ناپذیری است و آگاهی از سازوکار لایه­های معرفتی عالم، به تحقق تجربۀ عرفانی کمک شایانی می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آندرهیل، تجربۀ عرفانی، حیات معنوی، سیر آفاقی، سیر انفسی، نفس،

عنوان انگلیسی The nature of mystical experience and its realization from Underhill’s Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله In dealing with supernatural facts, the mystics find the experiences that deserve to be described as mystical experience. Mrs. Underhill (1875-1941), the contemporary English mystic scholar, in her extensive research on Christian mysticism, has studied mystical experience. After the great inner transformation, she turned from atheism to deeply religious and mystical beliefs, and by compiling numerous books and articles, was among the most influential scholars of the twentieth century in Christianity. This article tries to explain her perspective about the mystical experience and its realization. It presents a clear picture of its nature by expressing the types, signs and characteristics of the mystical experience. With considering the mystical-psychological doctrines and accepting the role of the subconscious and inner senses, she believes that occurring of the mystical experience through universal and internal journey is possible. In internal journey, the mystic achieves a skill through which he abandons constraints like "for me, from me, me ...", and by extending his character, receives an internal revelation. In the course of the external journey, the Salek leads the area of consciousness to the unity through the "discovery of God in creatures". Then he realizes the real presence of unity in the plurality. The main characteristics of the mystical experience are the mystery, inconsistency, the sense of objectivity, the feeling of passivity and irresistibility and awareness of the mechanism of the epistemic layers of the universe. They help to realize the mystical experience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ السادات رحیم پور |
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان

هنگامه بیادار |
دانش آموختۀ دکتری فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://jrm.ut.ac.ir/article_72196_aaf59bfe64f5ebc1d3029a2868e1269f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/586/article-586-1759757.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات