این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Applied Research on English Language، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۴۰

عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله Abstract: Avoiding the current terminology debates in the literature on politeness research  and following  a  variational  pragmatics  approach,  this  study  attempted  to  illuminate  how appropriacy/  inappropriacy  is  realized  in  Persian  language  in  light  of  five  speech  acts  of introduction,  apology,  refusal,  congratulation,  and  condolence.  Additionally,  it  was  aimed  to see  to  what  extent  appropriacy/  inappropriacy  is  a  function  of  variables  such  as  age,  gender, job,  and  level  of  education.  In  order  to  achieve  this  aim,  300  participants  (m=150,  f=150) completed  an  Open-ended  Production  Test  (OPT)  consisting  of  twenty  situations.  Analyzed within  a  two-component  part  variational  pragmatics  framework;  namely  pragmatic  level  and social factors, the data revealed that the variables in the study in quite different forms guide the expectations,  perception,  and  performance  of  the  participants  in  the  study.  Giving  an appropriacy (Marked/unmarked) taxonomy of the study speech acts in Persian, it is illustrated how in most cases, the norms of appropriate verbal behavior seem to be subject to the variables of the study. It was further shown that talk and acts between speakers at a social situation are governed  by  converging  and  diverging  norms  in  different  communities  of  practice in  Persian. Thereupon,  the  study  can  highlight  the  significance  of  including  variational  perspective  on conventions of language use for language teaching.   فهم کلام مناسب / غیرمناسب در زبان فارسی: با رویکرد واقع گرایی متغیر چکیده این پژوهش تلاش می کند با اجتناب از بحث های موجود در ارتباط با اصطلاحات در زمینه تحقیقات ادب، با اتخاذ رویکرد واقع گراییمتغیر، نشان دهد که کلام مناسب / غیرمناسب در زبان فارسی با درنظرگرفتن پنج کنش گفتاری یعنی معرفی کردن، معذرت خواهی کردن، رد کردن، تبریک گفتن، و تسلیت گفتن چگونه درک می شود. به علاوه، این مطالعه میزان تابعیت کلام مناسب / غیرمناسباز متغیرهای سن، جنسیت، شغل و سطح سواد را نیز بررسی نموده است. برای این منظور، 300 شرکت کننده (150 مرد و 150 زن) به یک آزمون بازشامل 20 موقعیت، پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها در چارچوب دوبخشی واقع گرایی متغیر، یعنی، سطح کاربردی و عوامل اجتماعی، نشان داد که متغیرهای این پژوهش، انتظارات، ادراک و عملکرد شرکت کننده ها را در صورت های کاملا متفاوتی هدایت می کنند. با توجه به طبقه بندی کلام مناسب (متداول/ غیرمتداول) در کنش های گفتاری در زبان فارسیبه دست آمده از این مطالعه، روشن می گردد که چگونه هنجارهایرفتارکلامیمناسب در بیشتر مواردتابعی ازمتغیرهایبررسی شده می باشند. همچنین، نتایج نشان داد که گفتار و رفتار بین افراد در یک موقعیت اجتماعی به وسیله ی هنجارهای همگرا و واگرا در جوامع مختلف در زبان فارسی در عمل کنترل می شوند.از این رو، این مطالعه بر روی داشتن دید گوناگون نسبت به عرف های زبانی در آموزش زبان تاکید می کند.   واژه های کلیدی: واقع گرایی متغیر، زبان فارسی، گفتار و رفتار، آزمون باز، کنش گفتاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Realization of Verbal Appropriacy/ Inappropriacy in Persian: A Variational Pragmatics approach
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله Reza Khany |
Associate Professor, Ilam University

Mahdi Najar |
M.A. Graduate in TEFL, Ilam University


نشانی اینترنتی http://are.ui.ac.ir/article_21327_a513bc5bda1c0e22060ca3c7b30ad40a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/714/article-714-1765385.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات