این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۳۷-۱۵۵
عنوان فارسی
نشان وارون از «علم بلامعلوم» در روایات رضوی
چکیده فارسی مقاله
تبیین کیفیت علم الهی بهویژه علم قبلالایجاد، از مسائل مهمّ و دشوار حکمت الهی است. روایات گهربار امامان معصوم (علیهمالسلام) در هر دوره ناظر به بیان این معارف عمیق است، که بر اثر بطون معجزنظام خود سبب اختلاف دانشوران در مقصود، از مراتب سطح تا ژرفا شده است. صدرالمتألهین گشاینده باب بدیع در شرح نگاری بر روایات الهیات توحیدی از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) است و مخالفان و موافقان را به تکاپو وا میدارد و متأثر از او شرحنگاری بر «اصول کافی» تداوم مییابد. تبیین روایات درباره علم الهی بهویژه کیفیت «علم قبلالایجاد»، از دشواریهای مضاعف برخوردار است. برخی تبیینها بر هیچ مبنای مستحکمی استوار نیست و حذف صورت مسئله را به جای حلّ مسئله نهادهاند. در این راستا تفکیکگراها در تبیین خود به زدودن حیثیت ذاتالاضافه از مفهوم علم اقدام و از آن به «علم بلامعلوم» تعبیر کردهاند و آن را عین عبارت موجود در روایات یعنی «عالم إذ لامعلوم» انگاشتهاند. این فراز، نخست از امیرمؤمنان و سپس امام باقر و امام صادق و در نهایت از امام رضا (علیهم صلواتالله) نقل شده است. تلاش تفکیکیها در ردیهنویسی و تحویلینگری بر تبیین صدرالمتألهین و فربهنمایی نظر خود خلاصه میشود. مقلدان آنان با همین روش به ترویج نظر خود و نقد نظریه رقیب پرداختهاند. جهت فروغیابی از محتوای این روایات، ادعاهای تفکیکگرایان در این خصوص، مورد واکاوی قرار گرفتهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایات رضوی، علم قبل الایجاد، علم بلامعلوم، الهیات تفکیک گرایان، نقل گرایی،
عنوان انگلیسی
نشان وارون از «علم بلامعلوم» در روایات رضوی
چکیده انگلیسی مقاله
تبیین کیفیت علم الهی بهویژه علم قبلالایجاد، از مسائل مهمّ و دشوار حکمت الهی است. روایات گهربار امامان معصوم (علیهمالسلام) در هر دوره ناظر به بیان این معارف عمیق است، که بر اثر بطون معجزنظام خود سبب اختلاف دانشوران در مقصود، از مراتب سطح تا ژرفا شده است. صدرالمتألهین گشاینده باب بدیع در شرح نگاری بر روایات الهیات توحیدی از ائمه اهل بیت (علیهمالسلام) است و مخالفان و موافقان را به تکاپو وا میدارد و متأثر از او شرحنگاری بر «اصول کافی» تداوم مییابد. تبیین روایات درباره علم الهی بهویژه کیفیت «علم قبلالایجاد»، از دشواریهای مضاعف برخوردار است. برخی تبیینها بر هیچ مبنای مستحکمی استوار نیست و حذف صورت مسئله را به جای حلّ مسئله نهادهاند. در این راستا تفکیکگراها در تبیین خود به زدودن حیثیت ذاتالاضافه از مفهوم علم اقدام و از آن به «علم بلامعلوم» تعبیر کردهاند و آن را عین عبارت موجود در روایات یعنی «عالم إذ لامعلوم» انگاشتهاند. این فراز، نخست از امیرمؤمنان و سپس امام باقر و امام صادق و در نهایت از امام رضا (علیهم صلواتالله) نقل شده است. تلاش تفکیکیها در ردیهنویسی و تحویلینگری بر تبیین صدرالمتألهین و فربهنمایی نظر خود خلاصه میشود. مقلدان آنان با همین روش به ترویج نظر خود و نقد نظریه رقیب پرداختهاند. جهت فروغیابی از محتوای این روایات، ادعاهای تفکیکگرایان در این خصوص، مورد واکاوی قرار گرفتهاست.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روایات رضوی, علم قبل الایجاد, علم بلامعلوم, الهیات تفکیک گرایان, نقل گرایی
نویسندگان مقاله
محمدرضا ارشادی نیا |
دانشیارگروه فلسفه وحکمت اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_91400_7f7a57d8e2e26ddcc410abc117c06cc7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1004/article-1004-1767214.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات