این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین تأثیر اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، بر آگاهی و تمایل به انجام دیالیز صفاقی در بیماران مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی بیمارستان اخوان کاشان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: علی رغم سابقه چند ساله در معرفی دیالیز صفاقی به عنوان یک روش درمانی جایگزین عملکرد کلیه، میزان استقبال از این روش در ایران نسبت به جهان پایین است. لذا هدف این مطالعه، تعیین تأثیر اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، بر آگاهی و قصد انجام دیالیز صفاقی در بیماران مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی بود. مواد و روش ها: در قالب یک مطالعه شبه آزمایشی بدون گروه کنترل و ارزیابی به صورت پیش آزمون - پس آزمون، 45 بیمار مبتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی دارای اندیکاسیون دیالیز صفاقی که واجد ملاک های ورود به پژوهش بودند، به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش قصد انجام آگاهی در مورد دیالیز صفاقی بود. پس از نمونه گیری، برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع –که بر اساس موانع گزارش شده در پیشینه پژوهشی تدوین شد- برای آزمودنی ها ارائه شد. این برنامه به صورت فردی و عمدتا در قالب یک جلسه 60 تا 75 دقیقه ای ارائه شد. داده های حاصل، با استفاده از روش آماری تی وابسته و مک نیمار مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع، باعث افزایش معنادار آگاهی بیماران در مورد دیالیز صفاقی شده است(01/0p<). ولی، اگرچه فراوانی بیماران دارای تمایل به انجام دیالیز صفاقی در مرحله پس آزمون افزایش یافته، اما نتایج آزمون مک نیمار نشان داد این افزایش فراوانی، از لحاظ آماری معنادار نبود. نتیجه گیری: ارائه برنامه آموزشی مبتنی بر رفع موانع به صورت چهره به چهره همراه با ارایه پمفلت، می تواند در کوتاه مدت دانش بیماران را در مورد دیالیز صفاقی افزایش دهد. ولی جهت افزایش تمایل و قصد عملی آنان برای انجام این نوع دیالیز، می طلبد مداخلاتی بلند مدت در سطح بیمارستان و خانواده انجام گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An investigation the effect of educational program based on the barriers, on knowledge and intention to do peritoneal dialysis In patients with end-stage renal disease in Akhavan Hospital, Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: There is a little interest to peritoneal dialysis in iran compared word ratio, although this type of dialysiss presented as a few years. Thus, the aim of this study was determine The effect of educational program based on the barriers, on knowledge and intention to do peritoneal dialysis In patients with end-stage renal disease in Akhavan Hospital, Kashan. Method: Thus, in a semi experimental design study, 45 patient of ESRD selected by purposive sampling and assesst with  researcher made questionnaire for measurement of knowledge and intention to peritoneal dialysis that normalized with researcher. Then, subjects received a personal educational program based on the barriers in one  60-75 minute session. this package drafted based on review the research litretures. Data analayzed by related t & mac-nemar test. Results: Results of t test showed that there is a significant difference between pre test & post test mean scores of knowledge in patients (p< 0.01), But results of mac-nemar showed that this program had no significant effect on intention to do peritoneal dialysis. Conclusion: These results showed that educational program based on the barriers as a face to face training and representation pamflet, can increase knowledge  about PD in ESRD patient. But it need to implementation  an interventions in field of hospital and family in long times for increasion of intention for PD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه صالحی | maliheh salehi
University Medical scinces of Kashan
دانشگاه علوم پزشکی کاشان

منصور دیانتی | mansour dianti
University Medical scinces of Kashan
دانشگاه علوم پزشکی کاشان

حسینعلی مهرابی | Hossein Ali Mehrabi
university of Isfahan
دانشگاه اصفهان

اسماعیل عزیزی فینی | Esmaeil Azizi-Fini
University Medical scinces of Kashan
داشگاه علوم پزشکی کاشان


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2689-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات