این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۳-۵۲
عنوان فارسی
عرض النموذج الإسلامی فی التربیه الروحیه للأطفال
چکیده فارسی مقاله
علی الرغم من أن "التربیه الروحیه لدی الأطفال" أخذت تنمو کفرع علمی فی الجامعات، إلا أنها لم تحظ بالاهتمام فی النظام التربوی للجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه. إثر ذلک وبسبب عدم توافر النماذج والنظریات العلمیه بالنسبه إلی النشأه الروحیه لدی الأطفال فی مجال التربیه، فسحت المجال لنشر بعض النظریات التربویه فی النموّ والتی لا تشتمل علی البُعد الروحی للأطفال. فمن هنا نجد من الضروری القیام بملء الفراغات فی مجال التنظیر التربوی. ویحاول البحث الحصول علی نموذج إسلامی فی مجال تربیه الأطفال الروحیه علی أساس فلسفه التربیه للجمهوریه الإسلامیه الایرانیه بما تحتوی علی أبعاد وجودیه ومعرفیه وقیمیه وإنسانیه. ویظهر من هذا النموذج أن مفهوم التربیه الروحیه للأطفال مفهوم شامل یستوعب جمیع شؤون حیاه الطفل وله مستویات مختلفه فیما قبل الدیانه وبعد الدیانه. وعلی أساس هذا النموذج، فإن الطفل یبنی لنفسه المعنی ویستجدّه. وأسلوب هذا البحث وفی بیان مفهوم التربیه الروحیه للأطفال، أسلوب التحلیل الإستعلائی، وفی إستنتاج الأصول التربویه، أسلوب الاستنتاج القیاسی لـ "فرانکنا".
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Exploring the Islamic Model of Spiritual Education for Children (S4C)
چکیده انگلیسی مقاله
While the era of spiritual education for children in the West is developing as an academic field of enquiry but attention to it in educational system of the Islamic Republic of Iran and in academic researches is inconsiderable; The lack of models and theories for addressing spiritual development in the context of education span development theories that did not include the spiritual. So, there are theoretical gaps to be filled. Accordingly, this research suggests and designs an Islamic model for children's spiritual education based on philosophy of education of the Islamic Republic of Iran and Islamic teachings. For the purpose, in the first section of the paper, the concept of spirituality is explored based on Philosophy of Education of the Islamic Republic of Iran and then three main worldviews in relate to spiritual education for children in the West are explored and critiqued. So according to the theoretical foundations of formal and general education of the Islamic Republic of Iran, the concept of children's spiritual education is explored in dimensions of ontology, epistemology, axiology and anthropology. In the second section of the paper, its educational principles and methods using the Frankna induction is derived.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه کیانی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود مهرمحمدی |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی رضا صادق زاده |
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود نوذری |
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
خسرو باقری نوع پرست | bagheri noaparast
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_14921_58e9c889118f63c4fb17c1cb46ce5beb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات