این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۶
عنوان فارسی
مواضع تربیتی و نکات اصلاحی در ادب ابن مقفع
چکیده فارسی مقاله
یکی از رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصهی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینههای گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژهای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبههای زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار دادهاند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راهکارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشهها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتابها و نامههایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاحگرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونهها برای راهیابی جامعهی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابن مقفع، رویکرد تربیتی، انسان، جامعه انسانی،
عنوان انگلیسی
تربیتی و نکات اصلاحی در ادب ابن مقفع
چکیده انگلیسی مقاله
رویکردهای مهم در ادبیات، رویکرد تربیتی است. در عرصهی ادبیات، بزرگانی وجود دارند که آثارشان رنگ اخلاقی و تربیتی به خود گرفته است. ابن مقفع از جمله ادیبانی است که در آثار خویش، رفتار انسان را در زمینههای گوناگون مورد توجه قرار داده و به مسائل تربیتی عنایت ویژهای داشته است. اگرچه پژوهشگران بسیاری با هدف کشف جنبههای زبانی و بلاغی، آثار وی را مورد بررسی قرار دادهاند؛ ولی به جنبه تربیتی این آثار چندان توجهی نشده است. این در حالی است که ابن مقفع در آثار ادبی خویش به مسائل تربیتی و ارائه اصول و تبیین مبانی توجهی در خور داشته و کوشش وی در تعیین اهداف تربیتی و پیش بینی راهکارهای تحقق آن بسیار قابل توجه است. در این مقاله با بکارگیری شیوه توصیفی- تحلیلی، سعی بر آن است که اندیشهها و مبانی تربیتی ابن مقفع در زمینه اصلاح و تربیت با دستیابی به آرای پراکنده وی در کتابها و نامههایش، استخراج و مورد تحلیل قرارگیرد و در پایان به این نتیجه دست یابد که ابن مقفع به عنوان یک ادیب از مربیان و اصلاحگرانی است که در دو زمینه نظری وعملی اثر گذار بوده و مضامین تربیتی که او در آثارش بدان پرداخته، از بهترین نمونهها برای راهیابی جامعهی انسانی به سوی زندگی برتری است که سعادت دو جهانی انسان را تضمین میکند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فضل الله میرقادری |
دانشیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
لیلا جمشیدی |
استادیار دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_10261_c1d1a1ec10085e9128226f12a311c843.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات