این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۵-۷۲

عنوان فارسی تصویرهای اشاری (بینامتنی) مرگ در شعر خلیل حاوی
چکیده فارسی مقاله   تصویرهای اشاری تصویرهایی هستند که شاعر با استفاده از متون دیگر به آفرینش آن‌ها پرداخته است و تجربه‌های ادبی خویش را برای رساندن معنی مقصود خویش به‌کار بسته است. در نظام‌های مفهومی پژوهش‌های نقدی معاصر این مفهوم با نام‌هایی چون بینامتنیت، فراخوانی شخصیات، به‌کارگیری میراث ونقاب نمایان شده وهمه‌ی آن‌ها را شامل می‌شود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی آنچه را که شاعر معاصر لبنانی خلیل حاوی از مصادر میراث عربی وجهانی به‌کار برده تا به کمک آن‌ها تصاویر اشاری خود را درباره‌ی مرگ و مفاهیم و مسائلی که به آن مربوط است بیافریند، در حد توان بررسی و از آن‌ها پرده بردارد. نتایج بحث گویای آن است که اشعار خلیل حاوی مالامال از اندیشه‌ی برخاسته از میراث ادب عربی، اسطوره‌های بومی و غیربومی با بهره‌گیری از الگوهای ادبیات عربی و جهانی (متنبی، معری، جبران خلیل جبران، الیوت و لورکا) و متون دینی (انجیل و قرآن کریم) می‌باشد که شاعر با خلاقیت این متون را در تار و پود شعر خویش جای داده و با تبدیل آن‌ها به جزئی از شعر خود به نوآوری سبکی و مضمونی همت گماشته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصویرهای اشاری، بینامتنیت، شعر معاصر لبنان، خلیل حاوی، مرگ،

عنوان انگلیسی ری (بینامتنی) مرگ در شعر خلیل حاوی
چکیده انگلیسی مقاله رهای اشاری تصویرهایی هستند که شاعر با استفاده از متون دیگر به آفرینش آن‌ها پرداخته است و تجربه‌های ادبی خویش را برای رساندن معنی مقصود خویش به‌کار بسته است. در نظام‌های مفهومی پژوهش‌های نقدی معاصر این مفهوم با نام‌هایی چون بینامتنیت، فراخوانی شخصیات، به‌کارگیری میراث ونقاب نمایان شده وهمه‌ی آن‌ها را شامل می‌شود. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی آنچه را که شاعر معاصر لبنانی خلیل حاوی از مصادر میراث عربی وجهانی به‌کار برده تا به کمک آن‌ها تصاویر اشاری خود را درباره‌ی مرگ و مفاهیم و مسائلی که به آن مربوط است بیافریند، در حد توان بررسی و از آن‌ها پرده بردارد. نتایج بحث گویای آن است که اشعار خلیل حاوی مالامال از اندیشه‌ی برخاسته از میراث ادب عربی، اسطوره‌های بومی و غیربومی با بهره‌گیری از الگوهای ادبیات عربی و جهانی (متنبی، معری، جبران خلیل جبران، الیوت و لورکا) و متون دینی (انجیل و قرآن کریم) می‌باشد که شاعر با خلاقیت این متون را در تار و پود شعر خویش جای داده و با تبدیل آن‌ها به جزئی از شعر خود به نوآوری سبکی و مضمونی همت گماشته است.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی بشیری |
تهران - جنت آباد شمالی -خ ایرانشهر شمالی- خ استاد شهریار- ک بوستان غربی - پ 7 - ط3

عیسی متقی زاده |
مدیر گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

کبری روشنفکر |
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابوالحسن امین مقدسی |
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/article_7288_28bb52f104173d0a0d919f49edf52159.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات