این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۹
عنوان فارسی
ضرب آهنگ در خطبههای نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
خطبههای نهجالبلاغه از نظر ظاهری حاوی تکنیکهای فنی زیبایی است، که با معنی و مفهوم آنها هماهنگی و سازگاری دارند. این تکنیکها منجر به ایجاد حالات ضرب آهنگین با گامهای موسیقایی زیبایی شده است که انسان با خواندن آن آرامش یافته و لذت و جمال موجود در آن را می یابد. این پدیده از قدرت و توانایی امام علی (ع) در گزینش کلمات و پیوند و هماهنگی حروف و حرکات آنها ناشی میشود. در خطبههای نهجالبلاغه ضرب آهنگهای موسیقیایی متعددی را میبینیم که از ویژگیهای صوتی الفاظ و نحوه ترکیب آنها در جملات ناشی میشود. امام علی(ع) با اسلوبی استوار ضرب آهنگ را برای تقویت کیفیت تعبیر و بهرهمندی از زیبایی بیان بهکار گرفته است، و در این کار اغراض دینی را با اغراض فنی در آمیخته است. امام در خطبههایش تناسب اصوات و همخوانی آنها را برای ترسیم صور معانی در خیال و تحریک عواطف و احساسات مخاطبان بهکار گرفته است. مقاله حاضر ضرب آهنگ در خطبه های نهجالبلاغه را از خلال تجمعات صوتی، تکرار حروف و کلمات، هم آوایی صداها، توازن بین جملات، سجع، جناس و تقابل بررسی کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرالله شاملی |
دانشیار گروه زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
جمال طالبی قره قشلاقی | talebi ghareh gheshlaghi
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7222_fb33ae89d7d7e362cd0790569893392b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات