این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۱۲
عنوان فارسی
شبهات مستشرقین پیرامون جهاد و قتال در اسلام و پاسخ قرآنی آن
چکیده فارسی مقاله
نویسنده در این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین شبهات مطرح شده از سوی مستشرقین درباره جهاد و امر به آن در آیات قرآن را خاطر نشان ساخته است مبنی بر این که جهاد در اسلام به استشهاد آیات قرآن یک عمل خشونت آمیز و غیر منطقی نیست که عامل مؤثر در گسترش اسلام بوده است و به همین جهت باید گفت که این دین و پیامبر آن – نعوذ بالله - دین جنگ و پیامبر شمشیر بوده است. در این میان نظرات کسانی چون: گولد زیهر، پی ـ جی ـ واتی کیوتیس P.J. Vatikiotis، برنالد لوئیس، ویلیام موئیه، ریون فایرستون، ریزوی فایزر، بلاشر، رودنسون، لامانس و نولدکه را آورده است و ذیل سه نکته کلی، ضمن بررسی مسأله جهاد در آیات قرآن، با استفاده از آیات به آنها پاسخ داده است: نکته اول: بررسی روشهای مختلف مورد استفاده قرآن در رویارویی با جریانهای مخالف بر اساس ترتیب نزول سورهها و با توجه به اهداف و مقاصد سور به خوبی نشان میدهد که قرآن ابتدا روشهای دعوت، برهان، موعظه و جدال أحسن را به کرات مورد استفاده قرار داده و جهاد آخرین روش میباشد. نکته دوم: بررسی استعمالات واژه جهاد و قتال در قرآن نشان میدهد که در قرآن جهاد با قتال تفاوت دارد. جهاد به معنای به کاربردن تمام توان خود در راه خدا و بیشتر مقصود جهاد فرهنگی میباشد. بر این اساس باید گفت که مقصود مستشرقان در واقع همان قتال میباشد. نکته سوم: در تمام موارد امر به قتال در آیات قرآن این امر تحت شرایطی خاص و طبق شروطی چند صادر شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسلام، جهاد، قتال، قرآن، مستشرقان،
عنوان انگلیسی
شرقین پیرامون جهاد و قتال در اسلام و پاسخ قرآنی آن
چکیده انگلیسی مقاله
ر این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین شبهات مطرح شده از سوی مستشرقین درباره جهاد و امر به آن در آیات قرآن را خاطر نشان ساخته است مبنی بر این که جهاد در اسلام به استشهاد آیات قرآن یک عمل خشونت آمیز و غیر منطقی نیست که عامل مؤثر در گسترش اسلام بوده است و به همین جهت باید گفت که این دین و پیامبر آن – نعوذ بالله - دین جنگ و پیامبر شمشیر بوده است. در این میان نظرات کسانی چون: گولد زیهر، پی ـ جی ـ واتی کیوتیس P.J. Vatikiotis، برنالد لوئیس، ویلیام موئیه، ریون فایرستون، ریزوی فایزر، بلاشر، رودنسون، لامانس و نولدکه را آورده است و ذیل سه نکته کلی، ضمن بررسی مسأله جهاد در آیات قرآن، با استفاده از آیات به آنها پاسخ داده است: نکته اول: بررسی روشهای مختلف مورد استفاده قرآن در رویارویی با جریانهای مخالف بر اساس ترتیب نزول سوره¬ها و با توجه به اهداف و مقاصد سور به خوبی نشان می¬دهد که قرآن ابتدا روشهای دعوت، برهان، موعظه و جدال أحسن را به کرات مورد استفاده قرار داده و جهاد آخرین روش می¬باشد. نکته دوم: بررسی استعمالات واژه جهاد و قتال در قرآن نشان می¬دهد که در قرآن جهاد با قتال تفاوت دارد. جهاد به معنای به کاربردن تمام توان خود در راه خدا و بیشتر مقصود جهاد فرهنگی می¬باشد. بر این اساس باید گفت که مقصود مستشرقان در واقع همان قتال می¬باشد. نکته سوم: در تمام موارد امر به قتال در آیات قرآن این امر تحت شرایطی خاص و طبق شروطی چند صادر شده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اسلام, جهاد, قتال, قرآن, مستشرقان
نویسندگان مقاله
کاظم قاضی زاده |
استاذ المشرف و عضو الهیئه العلمیه بجامعه «تربیت مدرس»
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمدعلی مهدوی راد | mohammad ali mahdavi rad
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد علی لسانی فشارکی | mohammad ali lessani feshraki
استاذ المشرف المساعد و عضو الهیئه العلمیه بجامعه «تربیت مدرس»
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علی رضا حسنی |
طالب الدکتوراه، فرع العلوم القرآنیه و الحدیث بجامعه «تربیت مدرس»
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7007_74b71d1774286cf0bde1a142cf6ce71a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات