این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۷، شماره ۵۲۴، صفحات ۴۱۹-۴۲۶
عنوان فارسی
تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی چکلیست اوتیسم در کودکان نوپا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شیوع اختلال طیف اوتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) روز به روز در حال افزایش است و این امر ضرورت غربالگری زودهنگام با هدف ارایهی مداخلات آموزشی و توانبخشی بهموقع را گوشزد میکند. پژوهش حاضر با هدف تهیهی نسخهی فارسی و تعیین روایی و پایایی چکلیست اوتیسم در کودکان نوپا (Checklist for Autism in Toddlers یا CHAT) انجام شد. روشها: این مطالعه از نوع مقطعی- روانسنجی بود و جامعهی آماری آن را 313 کودک که 97 نفر مبتلا به ASD و 216 کودک سالم بودند، تشکیل داد. کودکان مبتلا به ASD از مراکز آموزشی و مداخلهای کودکان اوتیسم و مطب برخی پزشکان فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان شهر اصفهان در سال 95-1394 به روش در دسترس با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند. مقیاس مورد ارزیابی روانسنجی، CHAT بود. برای تعیین پایایی این ابزار از روش Cronbach's alpha و برای تعیین روایی سازه، همزمان و روایی تمایزی نیز از تحلیل عوامل، همبستگی با نمرات Modified CHAT (M-CHAT)، نسخهی دوم آزمون غربالگری اختلالات نافذ رشد (Pervasive Developmental Disorders Screening Test-II یا PDDST-II) و تشخیص روانپزشکی استفاده شد. دادهها به روشهای همبستگی، تحلیل عوامل، تحلیل تمایزات و Logistic regression و Linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: ضریب Cronbach's alpha جهت پایایی مقیاس، 88/0 و همبستگی گویهها با کل از 35/0 تا 71/0 به دست آمد. روایی همزمان از طریق همبستگی با مقیاسهای PDDST-II، M-CHAT و تشخیص روانپزشکی کودک به ترتیب 60/0، 79/0 و 57/0 گزارش گردید. تحلیل عاملی، ساختار دو عاملی (هیجانات اجتماعی و رفتار تعاملی) و تحلیل تمایزات در نقطهی برش 5/2، حساسیت 67 درصد و ویژگی 91 درصد را نشان داد. نتیجهگیری: نسخهی فارسی مقیاس CHAT به عنوان یک ابزار غربالگری اولیهی طیف اوتیسم برای کودکان 24-18 ماهه، واجد ویژگیهای روانسنجی مطلوب میباشد. با این حال، نوزادانی که پرخطر ارزیابی میشوند، لازم است چند ماه بعد از 24 ماهگی مجدد با همین مقیاس مورد سنجش قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایی و پایایی، چکلیست، اوتیسم، حساسیت، ویژگی،
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of Persian Version of Checklist for Autism in Toddlers (CHAT)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The increasing rate of autism spectrum disorder highlights the need for early screening with the aim to provide early intervention. This study aimed to provide Persian version of Checklist for Autism in Toddlers (CHAT) and assess its psychometric properties such as validity and reliability. Methods: This was a cross-sectional study with psychometric design on 313 children (97 with and 216 without autism) selected from training specialized centers for autism children and psychology clinics in Isfahan City, Iran during the years 2016-2017. The subjects were chosen according to inclusion criteria using convenience sampling method. The using scale was Persian version of CHAT. To determine its reliability, Cronbach's alpha method was used; and to test the construct, concurrent, and discriminate validity, factor analysis and its correlation with Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), Pervasive Developmental Disorders Screening Test-Second Edition (PDDST-II), and Psychiatric diagnosis were used. The data were analyzed using correlation, factor analysis, discriminant analysis, logistic regression, and linear regression. Findings: The Cronbach's alpha was 0.88, and the correlation of items with total scores ranged from 0.35 to 0.71. Concurrent validity, by correlations with M-CHAT, PDDST-II, and psychiatric diagnosis, was 0.6, 0.79, and 0.57, respectively. Factor analysis revealed 2-factor structure (social-emotional and interactive behavior), and discriminant analysis in the cutoff point 2.5, delineated the sensitivity of 67% and the specificity of 91%. Conclusion: The Persian version of CHAT, as a preliminary screening tool for 18-24-month-old children with autism, is capable of proper psychometric values. However, newborns who are at risk should be reassessed again several months after the age of 24 month.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امراله ابراهیمی |
دانشجوی دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات روانتنی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
حمید نصیری دهسرخی |
دانشیار، کار گروه پژوهشی اوتیسم، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
فرشته شکیبایی |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
علیرضا محسنی |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا خیر |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الناز پیشقدم |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/11224
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-1787754.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات