این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۹، شماره ۱۷۵، صفحات ۸۶-۹۷
عنوان فارسی
تاثیر انحراف فکر با کشیدن نقاشی بر اضطراب کودکان قبل از عمل جراحی: یک کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر کشیدن نقاشی بر اضطراب کودکان قبل از عمل جراحی در اتاق عمل بیمارستان الزهرای اصفهان در سال 96بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان کاندید جراحی بود. بر اساس فرمول حجم نمونه، 70 کودک 3 تا 7 ساله تحت جراحی به صورت نیمه تصادفی در دو گروه آزمون (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون در اتاق قبل از عمل، نقاشی کشیدند و اضطراب آنان قبل و پس از نقاشی کشیدن مورد سنجش قرار گرفت. در گروه کنترل، مداخلهای صورت نگرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اضطراب (m-YPAS) بود، سپس دادهها تحت تجزیه تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: در شاخصهای مربوط به میزان اضطراب (فعالیت، صحبت کردن، بیان عواطف، هیجانات، اتکا به والدین) قبل از انجام مداخله تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0P>). ولی بعد ازانجام مداخله، گروه آزمون در این شاخصها به طور معناداری در سطح مطلوبتری نسبت به گروه کنترل قرار داشتند (05/0>P). گروه آزمون در شاخص بیان عواطف و شاخص اتکا به والدین پس از مداخله به طور معناداری در سطح مطلوبتری نسبت به قبل از مداخله قرار داشتند (05/0>P). در بقیه شاخصها در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنیدار نبود (05/0P>). استنتاج: نتایج نشان داد کشیدن نقاشی میتواند باعث کاهش اضطراب کودکان در مرحله قبل از جراحی شود. بنابراین پیشنهاد میشود قبل از بیهوشی امکان کشیدن نقاشی در کلیه بیمارستانهایی که کودکان در آن مورد جراحی قرار میگیرند فراهم شود. شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20171118037521IRCT
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، انحراف فکر، جراحی، کودک
عنوان انگلیسی
Effect of Drawing Distraction on Children's Preoperative Anxiety: A Clinical Trail
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: The aim of this study was to determine the effect of drawing on children's anxiety before surgery Isfahan Alzahra Hospital, Iran 2017. Materials and methods: A controlled clinical trial was conducted and all children undergoing surgery were included. Based on the sample size formula, 70 children aged 3 to 7 years old were randomly divided into experimental (n=35) and control groups (n=35). The intervention group did drawing activities in the preoperative area and their anxiety level was measured before and after the activities. The control group received no intervention. Data were collected using modified Yale Preoperative Anxiety Scale (mYPAS) and paired t-test and Fisher's exact test were applied for statistical analysis. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the intervention group and the control group in indicators of anxiety (activity, speaking, expressing emotions, emotions, reliance on parental supports) (P>0.05). Compared to the control group, the experimental group showed significantly better results after the intervention (P>0.05). The experimental group were also found with significant improvements in emotional expression and reliance on parental supports (P>0.05), but, other indicators were not significantly different before and after the intervention (P> 0.05). Conclusion: Current study showed that drawing activities could reduce anxiety in children in preoperative area. Therefore, these activities are suggested before performing anesthesia in children. (Clinical Trials Registry Number: IRCT20171118037521N1)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Children, Surgery, Iran
نویسندگان مقاله
نرگس صادقی | Narges Sadeghi
MSc in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدایران اصفهان (خوراسگان)، اصفهان،
لیلا رئیسی | leila Raeisi
Assistant Professor, Department of Nursing, Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استادیار، عضو هیات علمی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-9595-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1787765.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات