این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۴۶
عنوان فارسی
شناسایی عوامل کلیدی در مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) برای ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی با استفاده از روش شناسی سیستمهای نرم (SSM)
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی عملکرد سازمانها و زیر مجموعههای آن بهمنظور دستیابی به بهرهوری بالاتر و رشد و بالندگی سازمان یک ضرورت غیر قابل انکار است. در دنیای رقابتپذیر عصر بیست و یکم دانشگاهها، مؤسسههای آموزش عالی و واحدهای تابعه آن یکی از مهمترین سازمانها ی خدماتی هر جامعه شمرده میشوند که میتوانند نقش مهمی را در رشد و توسعه یافتگی جوامع ایفا کنند، مسلماً ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی مستلزم وجود یک مدل مناسب ارزیابی عملکرد است تا بتواند تصویر روشنی از میزان کارایی و عملکرد آن ارائه کند. مدل تحلیل پوششی دادهها یکی از شناختهشدهترین روشهای اندازهگیری کارایی سازمانها بخصوص سازمانها ی خدماتی است اما تعریف ورودیها و خروجیهای مدل با توجه به اختلاف نظر بین ذینفعان کلیدی و انتخاب یک مدل مورد توافق در سازمان کار آسانی نیست. لذا در این تحقیق با استفاده از هفت مرحله روششناسی سیستمهای نرم پیتر چکلند شاخصهای مناسب برای ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی (گروههای آموزشی به عنوان یک زیرنظام از آموزش عالی میتوانند نقش مهمی را در بهبود کیفیت نظام آموزش عالی ایفا کنند). دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شناسایی شد و سپس اهمیت نسبی شاخصهای مناسب برای ورودیها و خروجیهای مدل تحلیل پوششی دادهها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identify Key Factors in the Data Envelopment Analysis (DEA) for Evaluating University Departments by Using Soft System Methodology (SSM)
چکیده انگلیسی مقاله
Performance assessment of organizations and its subsets in order to achieve higher productivity and progress of organization is an undeniable necessity. In the Competitive world of the twenty-first era universities and higher educational institutions are one of the most important service organizations that can play an important role in the progress and development of society. Therefore, performance assessment of higher education system requires a suitable model that is able to provide a clear picture of their efficiency. Data Envelopment Analysis (DEA) is one of the most popular methods of efficacy measurement of organizations, especially in service organizations, but definition of inputs and outputs in DEA, according to disagreement among key stakeholders, and defining an agreed model is not easy. Thus, this study employed seven stages of Peter Chekland's Soft System Methodology (SSM) to identify suitable indicators for evaluating university departments of Management Faculty of Tehran University and finally determined the relative importance of the DEA inputs and outputs indicators by using Analytical Hierarchy Process (AHP).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا مهرگان |
دانشیار دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
محمد ابویی اردکان |
دانشیار دانشکدهی مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ندا سلطانمحمدی |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_72263_77036b0e57e2daef7397ffacb047e6a9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-1792782.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات