این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۸۶-۲۰۷

عنوان فارسی وضعیت اجتماعی _ اقتصادی، تاب‌آوری و عملکردتحصیلی: کاربرد مدل یابی معادلات ساختاری چند سطحی
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر بررسی اثر وضعیت اجتماعی اقتصادی، به صورت اثرات فردی و ترکیبی، و تاب‌آوری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم شهر تهران بود. روش: بدین منظور جامعه این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان مقطع پایه ششم شهر تهران در سال تحصیلی (96-95) تشکیل می‌دهند که از این تعداد 600 نفر از دانش‌آموزان این مقطع به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شده بودند و پرسشنامه‌ی تاب‌آوری (مارتین و مارش، 2006) را تکمیل نمودند و والدین آنها به سوالات مربوط به وضعیت اجتماعی _ اقتصادی که برگرفته از سوالات آزمون بین المللی تیمز (که هر 4 سال یکبار برای بخش عملکرد کشورها در آموزش علوم و ریاضیات تکرار می‌شود تا روند تغییرات آموزشی و حتی میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش‌آموزان کشورهای شرکت‌کننده در پی این سال‌ها مشخص شود)، بودند پاسخ دادند. با مشخص کردن والدین در سه گروه با وضعیت اجتماعی اقتصادی بالا، متوسط و پایین این متغیر در سطح والدین نیز ساخته شد. یافته‌ها: مدل‌یابی معادلات ساختاری چند سطحی به منظور بررسی داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت اجتماعی اقتصادی دارای اثر مستقیم معنادار بر عملکرد تحصیلی در هر دو سطح دانش‌آموز و خانواده بود و اثر تاب‌آوری بر عملکرد تحصیلی نیز معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: مدل برازش خوبی داشته و 22 درصد از واریانس عملکرد دانش‌آموزان در سطح دانش‌آموز و 28 درصد از واریانس عملکرد دانش‌آموزان در سطح خانواده تبیین شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Socio-Economic Status, Self-efficacy and Mathematics Performance: A Multilevel Structural Euation Model
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of socioeconomic status on individual and combination effects, and resilience to academic performance. Methods: For this purpose, 600 students who were selected by two stage cluster sampling methodology completed the Martin and Marsh Resiliency Questionnaire (2006) and their parents answered the International Socioeconomic Status Questionnaire. TIMSS (Which is repeated every four years for the country's performance in science and mathematics education to determine the trend of educational change and even the rate of decline and increased performance of students in participating countries after these years). Parents were also identified in three groups with high socioeconomic status, moderate, and low levels of this variable. Findings: Multilevel structural Equation Model was used to study and analyze the data. The results showed that socioeconomic status had a significant direct effect on academic performance in both levels of the student and the family, and the effect of resilience on academic performance was significant. Conclusions: The model has a good fit and 22% of students' performance variance at the student level and 28% of the variance in the performance of students at the family level was explained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا نقش | zahra naghsh
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (نویسنده مسیول) z.naghsh@ut.ac.ir

زهرا رمضانعلی خمسی | zahra ramezanie
2. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س) Ramezanizahra6@gmail.com

لیلا افضلی | leila afzali
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران L84afzali@yahoo.com

زهرا افکاری شهرستانی | zahra afkari shahrestani
دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، اسلامشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-152-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-1793730.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات