این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۶
عنوان فارسی
بررسی نقش نارسایی شناختی و هیجانی در پیش بینی عضویت در گروه های معتاد و غیرمعتاد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نارسایی شناختی و هیجانی در پیشبینی عضویت در گروه های معتاد و غیرمعتاد انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک پژوهش بنیادی و از نظر نوع بررسی پسرویدادی (مقطعی- مقایسهای) است که بهصورت گذشتهنگر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مردان سوءمصرفکننده مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد یکی از شهرستانهای استان لرستان در سال 1393 تشکیل میدادند. نمونه انتخابی از این جامعه شامل 100 نفر از افراد سوءمصرفکننده مواد و 100 نفر از افراد عادی (از میان همراهان بیماران) بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه های نارسایی شناختی (CFQ) و نارسایی هیجانی (TSA-20) را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. آنالیز با استفاده از برنامه آماری SPSS-20 صورت گرفت. یافته ها: در تحلیل ممیز به روش همزمان، هفت متغیر پیشبین (دشواری در توصیف و شناسایی احساسات، تفکر معطوف به بیرون، مشکلات حافظه، حواسپرتی، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی) و در روش گام به گام سه متغیر پیشبین (نارسایی شناختی، دشواری در توصیف احساسات و مشکلات مربوط به حافظه) برای تنها تابع ممیز از اختلاف بین دو گروه معتاد و غیرمعتاد تبیین می شود. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که افراد معتاد و غیرمعتاد را میتوان از روی نارسایی شناختی و هیجانی تمییز داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی، اعتیاد
عنوان انگلیسی
Investigating the role of cognitive and emotional deficiencies in anticipation of membership in addicted and non-addicted groups
چکیده انگلیسی مقاله
Background : This study was done with the aim of investigating the role of cognitive and emotional deficiencies in anticipation of membership in addicted and non-addicted groups. Materials and Methods: This fundamental and reviewing type research is a cross-sectional comparative study that was performed retrospectively. Population of the study was all the male substance abusers referred to addiction treatment centers in one of the cities of Lorestan province in 2014. The selected population included 100 of substance abusers and 100 normal people (from the patients, accompanies) selected by purposive sampling method. All participants completed cognitive failures questionnaire (CFQ) and alexithymia questionnaire (TSA-20). The point analysis was applied to analyze the data. Analysis was performed using SPSS-20. Results: In point analysis at simultaneous method, seven predicting variables (difficulty in describing and identifying feelings, thoughts turned to the outside, memory problems, distractibility, oversight and not reminding the names) and in the stepwise method, three predicting variables (cognitive failures, difficulty in describing feelings and memory problems) for the only function of the point is explained by the difference between two groups of addicted and non-addicted. Conclusion: The results showed that addicts and non-addicts can be distinguished from cognitive and emotional impairment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive failures, Alexithymia, Addiction
نویسندگان مقاله
علی فرهادی | ali farhadi
department of psychology, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad, iran
گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
جهانگیر کرمی | jahngir karami
department of psychology, faculty of social sciences, razi university, kermanshah, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
آسیه مرادی | asiyeh moradi
department of psychology, faculty of social sciences, razi university, kermanshah, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
حسن مختارپور | hasan mokhtarpour
department of psychology of children with special needs, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
محمدجواد بگیان کوله مرز | mohamad javad bagiyan kulehmarz
department of psychology, faculty of social sciences, razi university, kermanshah, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
امید محمدی | omid mohammadi
department of counseling, faculty of social sciences, razi university, kermanshah, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
اکرم یوسفی | akram yousefi
department of nursing, faculty of medical sciences, islamic azad university, borujerd, iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، بروجرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد (Islamic azad university of borujerd)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات