این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۷۷-۸۸

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات تیک از مهم ترین اختلالات دوران کودکی هستند. تیک صدا یا حرکتی ناگهانی و ناموزون است که می تواند ساده یا پیچیده باشد. یکی از روش های درمانی برای این اختلالات رفتار درمانی است. پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در درمان تیک های حرکتی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه است. نمونه این پژوهش را 2 پسر مقطع ابتدایی مبتلا به تیک حرکتی تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. شرکت کنندگان پژوهش مراجعه کنندگان به کلینیک اعصاب و روان بزرگمهر تبریز بودند که با توجه به ملاک های تشخیصی DSM-5 توسط روانپزشک تشخیص داده و پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه سازی عادت را به صورت انفرادی در طی 8 جلسه و به مدت 1 ماه دریافت کردند. ابزار سنجش مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS، 1989) می باشد که در طی درمان و پیگیری یک ماهه از آن استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های بازبینی نمودارها ، درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش علائم تیک های حرکتی کودکان می شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود. نتیجه گیری: وارونه سازی عادت که یکی از درمان های رفتاری محسوب می شود، ازموثرترین درمانها برای اختلالات تیک کودکان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وارونه سازی عادت، تیک حرکتی، کودکان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training for Treatment of Motor tics in Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Tic disorders are the most important disorders in childhood period. Tic is a sudden and inharmonic noise or movment which could be simple or complex. Behavaoiur therapy is one of the treatment methods for this. The present study measured the Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training in treatment Motor tics. Method: the present study is an empirical plan case study using single base line. So, 2 boys with motor tic diagnosis by psychiatrist based on DSM-5 dignosis criteria, were selected by available sampling from Bozorgmehrpsychiatic Clinic in Tabriz city. Each of the participants received habit reversal techniques training for 8 sessions during one month. Present study was performed in framework of empirical plan case study using single base line plan. Patients were evaluated by Yale Global Tic Severity Scale (YGTSS, 1989) and follow up during 1 month. Data were analyzed by for trend changes, slope, reviewing of charts; also effect size and percentage of recovery were used to determine the clinical significance. Results: The results of the present study showed that The Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training reduced the signs of Motor tics. This Method Reduced the Intensity, Frequency, Complexity and Interference of Motor Tics. Follow-up for one month after the end of treatment showed the persistence of these results. Conclusion: Habit reversal is one the methods of behavioral therapy which is the most effectivness treatments uesd for tic disorders in children. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Habit Reversal, Motor tics, Children

نویسندگان مقاله محسن سروری | m soruri
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

زینب خانجانی | z. khanjani
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

جلیل باباپور خیرالدین | j babapour kheiroddin
استاد، گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

سید غلامرضا نورآذر | s gh r noorazar
m.d.
استادیار، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات