این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۹، شماره ۲۶، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی درگیری تحصیلی بود که متمرکز بر دو بعد روانشناختی و شناختی است. این پژوهش توصیفی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر درمیان خراسان جنوبی انجام گرفت (2002N=). نمونهای به حجم 400 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل اعتبار بر روی دادهها اجرا شد. یافتهها نشان میدهد که مدل شش عامل مرتبه اول نسبت به مدلهای رقیب از برازندگی بهتری برخوردار است. سه مؤلفه روابط معلم-شاگرد، حمایت همسالان از یادگیری و حمایت خانواده از یادگیری (درگیری روانشناختی) و سه مؤلفه هدفها و آرزوهای آینده، کنترل بر تکالیف مدرسه و انگیزش بیرونی (درگیری شناختی) بهوضوح یک ساختار شش عاملی درگیری تحصیلی را تشکیل میدادند. خردهمقیاسها از اعتبار مناسبی برخوردار بودند. روایی ملاکی مقیاس نشان داد که خودکارآمدی و وظیفهشناسی با خردهمقیاسهای درگیری تحصیلی، همبستگی مثبت و معنیداری دارند. تنها همبستگی وظیفهشناسی با انگیزش بیرونی معنیدار نبود. لذا مقیاس مورد نظر در جامعه پژوهش رواست و توان تبیین ویژگیهای روانشناختی و شناختی درگیری تحصیلی را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درگیری تحصیلی، ویژگیهای روانسنجی، دانشآموزان دبیرستانی،
عنوان انگلیسی
Psychometric properties of Student Engagement Instrument in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
---
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
---
نویسندگان مقاله
سیاوش طالع پسند |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سعید مهنا |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
شهلا رستمی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_36113_12517d615cd75835ef7ee7d030f304b8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1796043.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات