این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۹، شماره ۲۶، صفحات ۷۱-۱۰۸

عنوان فارسی داده‌های گمشده در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه: مبانی نظری و شواهد مبتنی بر داده‌های واقعی
چکیده فارسی مقاله داده‌های گمشده پدیده رایج مطالعات تجربی و سنجش‌های آموزشی و روان‌شناسی هستند که به هرگونه بدون پاسخ ماندن سؤال اطلاق می‌شود. روش‌های آماری بسیاری برای محاسبات مجموعه داده‌های دارای پاسخ گمشده وجود دارد که تحت تأثیر مکانیسم گمشدگی، علل و میزان آنها هستند. هدف از نگارش این مقاله، بررسی وضعیت موجود داده‌های گمشده در آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌هاست. با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و نرم‌افزارهای SPSS و R نشان داده شد میزان داده‌های گمشده در سال‌های مورد بررسی افزایش یافته است (در دامنه‌ای بین 2.2% تا 91.6%) و شاخص‌های آماری آزمون تحت تأثیر میزان داده‌های گمشده قرار دارد. همچنین نشان داده شد همبستگی مثبت و بالایی بین تعداد پرسش‌های بدون پاسخ در درس‌های مختلف (r=0.41, 0.78)؛ و همبستگی منفی و بالایی بین تعداد پاسخ‌های درست و تعداد پاسخ‌های گمشده (r=-0.56, -0.85) وجود دارد. نتایج به دست آمده از این مقاله، نشان از ثبات رخداد داده‌های گمشده در ابعاد مختلف شایستگی و غیرقابل اغماض بودن داده‌های گمشده در تحلیل‌های آماری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Missing data in university entrance exams: Theoretical bases and evidence based on real data
چکیده انگلیسی مقاله ---
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ---

نویسندگان مقاله مریم چگینی |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه تهران، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

ابراهیم خدایی |
دانشیار دانشگاه تهران، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

ولی اله فرزاد |
استاد دانشگاه خوارزمی

بلال ایزانلو |
استادیار دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_36115_5abb846ba4932820324dc2f870a7469b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-1796045.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات