این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۴-۲۴
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه بهبود بخشی ارتباط بر کیفیت رابطه والد- فرزندی در نوجوانان دختر خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برطرف ساختن مشکلات ارتباطی بین فرزندان و والد سرپرست در خانوادههای تک والدینی یکی از اهداف اصلی برنامههای توانمند سازی خانوادگی و روانشناختی این دسته از خانوادهها است؛ لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بهبود بخشی ارتباط بر کیفیت رابطه والد- فرزندی نوجوانان دختر خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل همه نوجوانان دختر 14 تا 18 ساله در خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست تحت پوشش یکی از مؤسسات خیریه شهر ری بود. از بین 34 نوجوان داوطلب شرکت در تحقیق بر مبنای مقیاس رابطه والد- فرزندی فرم مادر- فرزند و مصاحبه بالینی، در نهایت 18 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (9 نفر در گروه آزمایشی و 9 نفر در گروه گواه). جایگزین شدند روی گروه آزمایش بر اساس برنامه بهبود بخشی ارتباط 8 جلسه گروهی اجرا شد و گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. تمام آزمودنیها قبل و بعد از درمان، مقیاس رابطه والد- فرزندی فرم مادر- فرزند را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج آزمون t برای مقایسه گروههای مستقل و ضریب تأثیر کوهن نشان داد که برنامه بهبود بخشی ارتباط اثر معنی داری بر کیفیت رابطه والد- فرزندی داشت. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که برنامه بهبود بخشی ارتباط به طور اختصاصی تر باعث افزایش عاطفه مثبت و میزان ارتباط درگروه آزمایش شد و این تأثیر معنادار بود اما تأثیری بر مؤلفههای همانندسازی با مادر وعدم آزردگی/ سردرگمی نقش نداشت. نتیجهگیری: نتایج، اثربخشی برنامه بهبود بخشی ارتباط را بر بهبود رابطه والد- فرزندی در نوجوانان دختر خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست تأیید کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Relationship Enhancement Program on Quality of Parent-Child Relationship in Mothers who are Heads of Household in Single-Parent Families
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This investigation assessed the effectiveness of Relationship Enhancement Program on quality of parent-child relationship in mothers who are heads of household in single-parent families. Method: The statistical society was all the 14 to 18 years old adolescent girls in single-parent families in a nongovernmental organization of Shahr-e-Rey city. 34 of these girls whose mothers were under protection of a nongovernmental organization were selected conveniently. Then using of parent-child relationship scale (Fine, J.R Moreland and Andrew chewable, 1383) and clinical interview, 18 adolescents were selected and finally assigned in 2 groups randomly (9 in experimental group and 9 in control group). Relationship enhancement program was administered for experimental group in 8 sessions while control group didn’t receive any intervention. All the subjects completed parent-child relationship scale before and after intervention. Results: Independent T analysis and Cohen impact coefficient showed that relationship enhancement program had significant effect on parent-child relationship. Independent T analysis and Cohen coefficient also showed that relationship enhancement program significantly increased positive affect and communication. But, it hasn’t had significant effect on identification and resentment/confusion role. Conclusion: Relationship enhancement program can enhance the relationship between single mothers who are heads of household and 14 to 18 years old adolescent girls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی زارع بهرام آبادی | mahdi zare bahramabadi
mz.bahramabadi@gmail.com
کیانوش زهرا کار | kianoosh zahrakar
zahrakar_k@yahoo.com
حانیه صلحیان بروجردی | haniye salehian broojerdi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
محمدعلی محمدی فر | mohammadali mohammadifar
گروه علوم تربیس
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-27&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات