این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۵
عنوان فارسی
مقایسه ناگویی خلقی، تکانشگری و فعال سازی و بازداری رفتاری در دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید و بهنجار
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه ناگویی خلقی، تکانشگری و فعال سازی و بازداری رفتاری در دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری، پارانوئید و بهنجار میباشد. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-1390 (8344 نفر) میباشد. در مرحله اول برای شناسایی دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری و پارانوئید، 368 نفر از دانشجویان به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه بالینی چند محوری میلون-III روی آنها اجرا شد و در مرحله دوم با توجه به اینکه تحقیق حاضر علی- مقایسهای میباشد، برای هر زیر گروه از دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری، پارانوئید و بهنجار 25 نفر انتخاب و پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو، پرسشنامه تکانشگری بارات و پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون روی هر سه گروه اجرا گردید. دادهها به کمک تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات ناگویی خلقی، تکانشگری و بازداری رفتاری در دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت پارانوئید بیشتر از دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری و بهنجار است؛ در حالی که میانگین نمرات فعال سازی رفتاری در دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت وسواسی- جبری بیشتر از دانشجویان دارای نشانههای اختلال شخصیت پارانوئید و بهنجار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان دهنده اهمیت نقش ناگویی خلقی، تکانشگری و فعال سازی و بازداری رفتاری در درک و فهم بهتر آسیب شناسی اختلالات شخصیتی وسواسی- جبری و پارانوئید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison Alexithymia, Impulsivity and Activation and Inhibition of the Students with Symptoms of Obsessive-Compulsive and Paranoid Personality Disorder with Normal Individuals
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study aimed to compare Alexithymia, impulsivity and behavioral activation and inhibition in students with symptoms of obsessive-compulsive and paranoid personality disorders with normal individuals. Method: Statistical society of this research includes from all the students in Mohaghegh Ardabili University in 2011(N=8344). In the first stage, in order to identify students with obsessive-compulsive and paranoid personality disorders, 368 students selected based on random sampling and the Millon Clinical Multiaxial Inventory-III was administered. In the second stage, since the research method employed is causal-comparative, for each sub group of students with symptoms of Obsessive-Compulsive, Paranoid personality disorder and normal individuals, 25 students were selected and the Toronto Alexithymia Scale, Barratt Impulsiveness Scale and the Gray-Wilson Personality Questionnaire was administered on the 75 persons in 3 groups. Data were analyzed using descriptive measures and multivariate analysis of variance. Results: Results indicated that mean scores on Alexithymia, impulsivity and behavioral inhibition system were greater in the students with symptoms of paranoid personality disorders than students with symptoms of obsessive-compulsive personality disorders and normal individuals. While mean scores on behavioral activation system was greater in students with symptoms of obsessive-compulsive disorder than students with symptoms of paranoid personality disorder and normal individuals. Conclusion: The study emphasizes on the role of Alexithymia, impulsivity and behavioral activation and inhibition to understand the psychopathology of obsessive-compulsive and paranoid personality disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی | mohammad narimani
narimani@uma.ac.ir
زهره وحیدی | zohreh vahidi
z_vahidi_2@yahoo.com
عباس ابوالقاسمی | abbas abolqasemi
abolghasemi1344@uma.ac.ir
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات