این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۶
عنوان فارسی
اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان غیر بومی سال اول دارای احساس غربت طراحی شده است. روش: با استفاده از یک غربالگری اولیه، 228 دانشجوی سال اول دانشگاه، 2 هفته بعد از آغاز سال تحصیلی از طریق پرسشنامه احساس غربت ارزیابی شدند. از این تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین، دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوههای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری قرار گرفت، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاسهای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی عاطفی و بهزیستی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنیدار وجود نداشت، اما آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری در گروه آزمایش، نمرات بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی را به طور معنیداری افزایش داد. نتیجهگیری: برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در گروههای هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره دانشگاهها قرار گیرد تا از طریق افزایش بهزیستی روانشناختی عاطفی و اجتماعی دانشجویان، به افزایش بهرهوری محیط آموزشی دانشگاه کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive-Behavioral Stress Management in Promotion Psychological, Emotional, and Social well-being of Homesick University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of present study was to determine the effectiveness of cognitive- behavioral stress management on promotion psychological, emotional and social well-being in non-native freshman university students who affected by homesickness state. Method: Eighty eight students were screened based on acquiring scores upper than mean (one standard deviation higher than mean) among 228 non-native freshman, who found to be suffering homesickness. Forty students were selected by simple random sampling assigned into the intervention and control groups. With a pre-test and post-test control group design, subjects in the experimental group, undergone 10 sessions of cognitive-behavioral stress management training both groups were evaluated using well-being questionnaire in pre-test and post-test, data analyzed by MANCOVA. Results: Findings showed that there were not significant differences between two groups in pre-test, but cognitive-behavioral stress management training, significantly increases psychological, emotional and social well-being scores in experimental group. Conclusion: The cognitive behavioral stress management training, could be intervention program in target groups and general population in university counseling centers, and with enhancing psychological well-being of university students, increase education to productivity of university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نیکزاد قنبری | nikzad ghanbari
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
سلوی شمس الدینی | salva shamsodini
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-139&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات