این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۳-۴۱
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در وسوسهی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد: مطالعهی تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: در فرایند درمان و پیشگیری از بازگشت اعتیاد، حالتهای هیجانی منفی و مثبت، و وسوسه از مهمترین عوامل خطر بازگشت میباشد. هدف مطالعهی حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش وسوسهی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود. روش: پژوهش در چارچوب طرحهای تجربی تک آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانهی پلکانی اجرا شد. بر اساس میزان تمایل به شرکت در مطالعه، مصاحبهی تشخیصی ساختار یافته و ملاکهای ورود، از میان بیماران مرد مبتلا به سوء مصرف مواد، سه نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. هر سه آزمودنی به صورت انفرادی در خلال ده جلسه تحت آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. به منظور سنجش وسوسه از نسخهی فارسی پرسشنامهی عقاید وسوسه انگیز (بک، 1993) استفاده شد. یافتهها: آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک به آزمودنیهای پژوهش موجب کاهش چشمگیر نمرات وسوسه در مقیاس عقاید وسوسهانگیز شد، به طوری که نمرات در طی ده جلسهی مداخلهی آموزشی کاهش قابل توجهی نسبت به نمرات خط پایه داشتند. بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازهی ضریب تأثیر نیز بیانگر کاهش معنادار و قابل توجّه شدت وسوسهی آزمودنیها بود. نتیجهگیری: آزمودنیهای مداخلات آموزشی نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک میتواند در انتخاب راهبردهای مقابلهای با وسوسه مؤثر واقع شود و تلویحات کاربردی مطلوبی در زمینه درمان و پیشگیری از بازگشت سوء مصرف مواد دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Based Emotion Regulation Skill Training in Substance Abusers Craving: a Single Subject Study
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: In addiction treatment and relapse prevention positive and negative emotional states and craving are important factors in relapse risk. The goal of current study was to assess the effectiveness of dialectical behavior therapy based emotion regulation skill training on craving reduction in substance abusers. Method: This research was administrated in single subject experimental designs framework using multiple baselines. According to participation tendency, structural diagnostic interview and inclusion criteria, 3 male substance abusers were selected randomly. Participants were impose individually to dialectical behavior therapy based emotion regulation skill training in ten sessions. During emotion regulation skills training the craving intensity of participants were assessed via Craving Beliefs Questionnaire (Beck, 1993). Results: Dialectical behavior therapy based emotion regulation skill training dramatically reduced craving in all three subjects, so the scores during the intervention sessions were significantly reduced compared with baseline scores. The visual inspection of charts and size effects indicated significant decrease in craving of Participants. Conclusion: Dialectical behavior therapy based emotion regulation skill training interventions can be tempting choice of coping strategies to be effective and have constructive clinical implications in the field of substance abuse treatment and relapse prevention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا بابایی | zahra babaei
babaee2108@yahoo.com
جعفر حسنی | jafar hasani
hasanimehr57@yahoo.com
شهرام محمدخانی | shahram mohammadkhani
sh.mohammadkhani@gmail.com
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات