این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۷-۳۹

عنوان فارسی ساخت و اعتباریابی مقیاس توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت ‌علمی در آموزش، یادگیری و پژوهش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ساخت‌ و اعتباریابی مقیاس توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌ علمی در آموزش، یادگیری و پژوهش انجام گرفت. بدین منظور، بر اساس سند انجمن ملی آموزش و یادگیری آموزش عالی ایرلند (2016)، مقیاس 48 سؤالی در پنج بعد: «توسعه شخصی»، «دانش و مهارت حرفه‌ای»، «ارتباطات حرفه‌ای»، «هویت حرفه‌ای» و «ظرفیت‌های دیجیتالی» طراحی شد. پس از احراز روایی محتوایی به‌منظور اعتبار سنجی ابزار، نمونه‌ای 242 نفری از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم، انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق‌ساخته پاسخ دادند. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از تحلیل اکتشافی، بررسی شد و نتایج نشان داد که پنج عامل جمعاً 59 درصد از واریانس آزمون را تبیین می‌کنند. تمامی پرسش‌ها به‌جز 5 سؤال در ارتباط با عامل مربوط به خود دارای بار عاملی قابل ‌قبول بوده و درنهایت 43 پرسش تائید شد. روایی سازه ابزار نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم بررسی و تأیید شد. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که مقیاس طراحی ‌شده و تمامی ابعاد آن از پایایی مطلوبی برخوردارند. با توجه به نتایج می‌توان گفت که مدل و ابزار اندازه‌گیری پیشنهادی ویژگی‌های لازم را برای سنجش توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌ علمی در آموزش، یادگیری و پژوهش دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی، مقیاس، توسعه حرفه‌ای، اعضای هیئت ‌علمی،

عنوان انگلیسی Developing and Validating the Scale of Professional Development of Faculty Members in Teaching, Learning and Research
چکیده انگلیسی مقاله ---
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ---

نویسندگان مقاله محمدرضا نیلی احمدآبادی |
دانشیار دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی

سید هدایت اله داورپناه |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه اصفهان

آرش یدالهی ده چشمه |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_36121_5603a16666bf4df5bfc05ca8da84b233.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-1796767.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات