این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۵۷-۸۸
عنوان فارسی
آموزههای نظریه پیچیدگی در نظام آموزشی و برنامههای درسی (برنامه درسی ملی): چالشها و فرصتها
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی از اجرای این پژوهش، بررسی دلالتها، چالشها و فرصتهای نظریه پیچیدگی برای برنامههای درسی (برنامه درسی ملی) بود. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی «پژوهش نظریهای» بهعنوان روش پژوهش و از ابزار «بررسی مستندات» بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. ویژگیهای اصلی نظریه پیچیدگی شامل کلگرایی، علیت متقابل، واقعیت ذهنی، عدم قطعیت، خودتنظیمی، چندسویهنگری و غیر خطی بودن است. برنامههای درسی با توجه به سند برنامه درسی ملی دارای هفت عنصر مهم و اساسی ازجمله دانشآموز، معلم، محتوا، یاددهی _ یادگیری، ارزشیابی، محیط یادگیری و مدیر مدرسه است. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به نظریه پیچیدگی تعدادی از ویژگیهای این نظریه در عناصر هفتگانه برنامه درسی ملی وجود دارد؛ ولی هنوز تمامی دلالتهای این نظریه را پوشش نمیدهد. یافتههای مقاله نشان داد مواردی چون دوگانگی، از بین برنده قوانین، غیر ایستا بودن، غفلت از احترام و نداشتن نظم خطی، چند علیتی یا علیت چندگانه را میتوان چالشهای فرا روی برنامههای درسی تلقی کرد. فرصتهای فرا روی برنامههای درسی را نیز میتوان کلنگری و دیدگاه افزایشی، متناقض بودن و پارادوکس، روابط متقابل علت و معلول، بنیادی و تدریجی، همکاری و ارتباط، تفکر خلاق و خودکاوشگری دانست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Theories of Complexity in the Educational System and Curriculum (National Curriculum (Challenges and Opportunities
چکیده انگلیسی مقاله
---
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
---
نویسندگان مقاله
فاطمه نادری |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند
محسن آیتی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_36124_47d30ab6fae5db2fc7ea7e9271a5d000.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-1796769.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات