این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی بالینی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی اثر آموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و درک روابط فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌ آموزان پایه سوم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی90-89 بود. به منظور انجام این پژوهش، 20 کلاس به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان افرادی که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 45 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آموزش فراشناختی، آموزش درک روابط فضایی و کنترل گمارش شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. داده‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروه‌ها تفاوت معناداری وجود دارد آزمون کمترین تفاوت معنادار نشان داد که تفاوت گروه‌های آموزش فراشناختی و آموزش روابط فضایی با گروه کنترل معنادار است، درحالیکه گروه‌های آزمایش تفاوت معناداری با هم ندارند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها هر دو روش آموزش فراشناختی و آموزش درک روابط فضایی به یک اندازه در درمان اختلال یادگیری ریاضی مفید هستند. از یافته‌های این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که می‌توان از فراشناخت و درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانش آموزان دچار اختلال ریاضی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Metacognition Training and Perception of Spatial Relationship on Improvement of Mathematical Operation in Children with Mathematics Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study is conducted with the aim of studying the efficacy of metacognition training and perception of spatial relationship on improvement of mathematical operation of the students with mathematics learning disabilities. Method: The statistical population of the study included the students of grade three, primary school, with mathematics learning deficiencies in Isfahan between the years1389-90. To do this study 20 classes were sampled randomly. The applied instruments included Wechsler Intellectual Scale for Children 4, the test of recognizing mathematics deficiencies and the test of mathematics function. From among the students who were recognized with mathematics deficiencies, 45 were selected randomly for metacognition training, perception of spatial relationship training, and control groups. Experimental research design was in pre-test/post-test with a control group. Data were analyzed by statistical covariance. Results: The covariance analysis represented a significant difference between the two groups: (F2 , 41=18/12، η=0/47، P< 0/0001) The test revealed the least significant difference between metacognetive training group (p< 0.0001) and perception of spatial relationship group (p< 0.0001) and control group, while there was no significant difference between the experimental groups (P=0.991). Conclusion: Based on the findings of this study, both metacognetive methods and perception of spatial relationship methods of training are useful in treatment of mathematics learning disorders. Findings of the present study may conclude that it is useful to apply metacognition and perception of spatial relationship in teaching mathematics to the students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسلم اصلی آزاد | moslem asli azad
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد یارمحمدیان | ahmad yarmohammadian
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات