این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۳-۴۱
عنوان فارسی
اثربخشی درمان فراشناختی بر باورهای فراشناختی و اعتماد شناختی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هراس اجتماعی نوعی اختلال اضطرابی است که به عنوان ترس شدید و مزمن از موقعیتهایی که باعث تحقیر و خجالت زدگی میشود، توصیف شده است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله فراشناختی بر علائم باورهای فراشناختی مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی پایین در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی انجام شد. روش: این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد اجرا شد. از میان بیماران اختلال هراس اجتماعی مراجعه کننده به کلینیکهای روانشناختی شهر شیراز در سال 1389، 19 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (10 نفر) و شاهد (9 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون که با استفاده از پرسشنامه سنجش علائم هراس اجتماعی و پرسشنامه فراشناخت به عمل آمد، گروه تجربی طی 8 جلسه هفتگی درمان فراشناختی ولز قرار گرفت. در حالیکه گروه شاهد مداخله دریافت نکرد. پس آزمون و پیگیری (3 ماه) با همان ابزار انجام گرفت. یافتهها: از آنجا که کسب نمره بیشتر در باورهای فراشناختی مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی پایین نشان از شدت این علائم در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی دارد، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه شاهد به میزان معنیداری پایینتر بود. یافتههای تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که درمان فراشناختی در کاهش علائم باورهای فراشناختی مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی پایین در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی گروه آزمایش تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: این مداخله بر ارتقای مهارتهای انطباقی کارآمد و انعطاف پذیر از طریق فرایندهای فراشناختی و تأثیر آن در کاهش علائم باورهای فراشناختی مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی پایین در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی تأکید مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Meta-Cognitive Therapy on Meta-Cognitive Beliefs and Cognitive Trust in Patients with Social Phobia Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Social phobia is an anxiety disorder which can be described as a strong and persisting fear of situations where humiliation or embarrassment may occur. The purpose of this study was to determine the effect of meta-cognitive therapy (MCT) on symptoms of positive meta-cognitive beliefs about worry and low cognitive trust in patients with social phobia disorder (SPD). Method: This semi-experimental study was conducted with pretest-posttest and follow-up design, using control group. From all social phobia disorder (SPD) patients visited in psychology clinics in Shiraz city, south western part of Iran in 2010, 19 patients were selected through the objective sampling method and randomly divided into two experimental and control groups. The social phobia symptoms assessment questionnaire (SPSAQ) and meta-cognitive questionnaire (MCQ) were used as the pre-test measures. The experimental group received 8 weeks of Wells’ meta-cognitive therapy sessions. The control group was in the waiting list until end of the follow up. The same measures were used for post-test and follow-up (after 3 months). Results: Since obtaining a higher score in positive meta-cognitive beliefs about worry and low cognitive trust represents severity of the symptoms in patients with social phobia, it can be seen that the mean of posttest and follow up scores in the experimental group is significantly lower than that of the control group(P< 0/05). The results of analysis of multivariate covariance showed that MCT had a significant effect in reducing the symptoms of positive meta-cognitive beliefs about worry and low cognitive trust in patients with social phobia disorder(p< 0.001). Conclusion: This intervention is believed to reduce symptoms of positive meta-cognitive beliefs about worry and low cognitive trust in patients with SPD patients by facilitating transmission from the object mode to the meta-cognitive mode and enhancing the efficient and flexible coping skills.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسین بهادری | mohammad houseein behadouri
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مرضیه جهان بخش | marzieh jahan bakhsh
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمدباقر کجباف | mohammad bagher kajbaf
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سالار فرامرزی | salar faramarzi
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات