این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۵۱-۵۹
عنوان فارسی
اثربخشی افشای هیجانی (گفتاری و نوشتاری) بر علائم افسردگی، اضطراب و استرس دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد شخصیتی برون گردی و نوروز گرایی با نارساییهای شناختی و نقش فراشناخت به عنوان متغیر واسطهای در این رابطه بود. روش: 200 دانشجوی دختر دانشگاه تربیت مدرس، فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک، پرسشنامه نارساییهای شناختی و پرسشنامه فراشناخت را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد مؤلفههای فراشناخت شامل باورهای مثبت درباره نگرانی، باورهای منفی درباره کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی و باورهای منفی درباره عدم کنترل افکار در رابطه میان نوروز گرایی و نارساییهای شناختی تا اندازهای واسطه شدهاند. همچنین رابطه مستقل معناداری بین نوروز گرایی و نارساییهای شناختی وجود داشت. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش از واسطه شدن فراشناخت و برخی مؤلفههای آن در رابطه میان نوروز گرایی و نارساییهای شناختی حمایت میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Emotional Disclosure (Written and Verbal) on Symptoms of Depression, Anxiety and Stress in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The main aim of this study was to investigate the effectiveness of written and verbal emotional disclosure on depression, anxiety and stress symptoms in undergraduate students. Method: Using screening sampling method, 40 students of Hamadan Azad University with high scores in Depression, Anxiety and Stress Scale were selected, and randomly assigned into two experimental and two control groups. While experimental groups participated in psychotherapy interviews with written and verbal emotional disclosure method, no intervention were made for control groups. Consequently, post test and follow up after 3 mouths was administrated for DASS scores in all 4 groups and data were analyzed by Repeated Measures (GLM) statistical method. Results: Significantly differences were revealed for depression, anxiety and stress symptoms between 4 groups. A Bonferroni Post Hoc Test was also showed a significant difference between pre-test and post-test scores in experimental groups, whereas no differences were evident between post-test and follow up. That is, the interventional effects have not a significant difference from post-test to fallow up. Further, written emotional disclosure reflected a greater effect on depression and stress symptoms than verbal emotional disclosure. Conclusion: Written and verbal emotional disclosure reduces the symptoms of depression, anxiety and stress in people with these clinical symptoms. Therefore, it could be considered, by specialist, as a simple, effective and low cost strategy for encountering and coping with negative life events.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن احمدی طهور سلطانی | mohsen ahmadi tahoor soltani
hamadan azad university
دانشگاه آزاد اسلامی همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
ولی الله رمضانی | valiollah ramezani
emam khomeini international university
دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
محمدحسین عبداللهی | mohammad hossein abdollahi
tarbiyat moallem
دانشگاه تربیت معلم
محمود نجفی | mahmoud najafi
semnan university
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مهدی ربیعی | mehdi rabiei
isfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات