این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۷، شماره ۵۲۵، صفحات ۴۵۴-۴۶۱
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارامدی بر کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به شیوع بالای فشار خون و اهمیت کنترل آن توسط بیمار، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارامدی بر کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام گردید. روشها: در این مطالعهی نیمه تجربی، 80 بیمار مبتلا به پرفشاری خون در دو گروه 40 نفره (مورد و شاهد) قرار گرفتند. آموزش استراتژیهای خودکارامدی برای اعضای گروه مورد انجام شد و گروه شاهد مداخلهای دریافت نکرد. بیماران قبل و سه ماه بعد از آموزش، پرسشنامهی خودکارامدی عمومی (General Self-Efficacy Scale یا GSES) و مقیاس استرس ادراک شده (Perceived Stress Scale یا PSS) را تکمیل نمودند. فشار خون بیماران نیز قبل و سه ماه بعد از مداخله اندازهگیری و بین دو گروه مقایسه گردید. یافتهها: میانگین فشار خون سیستولیک قبل و بعد از مداخله در گروه مورد به ترتیب 9/15 ± 7/136 و 3/13 ± 3/124 میلیمتر جیوه بود و سطح آن در گروه موردکاهش معنیداری پیدا کرد (001/0 = P). میانگین فشار خون سیستولیک قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد به ترتیب 8/14 ± 0/134 و 5/9 ± 8/134 میلیمتر جیوه به دست آمد و تفاوت معنیداری بین دو زمان مشاهده نشد (790/0 = P). تغییرات نمرهی خودکارامدی در گروه مداخله به طور معنیداری بیشتر بود (001/0 > P). همچنین، تغییرات نمرهی استرس در دو گروه اختلاف معنیداری را نشان داد (001/0 > P). نتیجهگیری: به نظر میرسد خودکارامدی در کنترل فشار خون بیماران مؤثر میباشد و پیشنیاز رفتار محسوب میشود و میتوان از استراتژیهای ارتقای خودکارامدی جهت کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فشار خون، خودکارامدی، استرس،
عنوان انگلیسی
The Effect of a Self-Efficacy-Based Education Program on Blood Pressure Control in Patients with Hypertension
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Regarding the high prevalence of hypertension and the significance of its control by patients, the present study aimed to specify the effect of a self-efficacy-based education program on blood pressure control in patients with hypertension. Methods: In a quasi-experimental clinical trial study, 80 patients with high blood pressure were divided into two equal groups of 40 patients. The self-efficacy strategies were trained in the intervention group while no intervention was offered in the control group. The patients filled out the Sherer General Self-Efficacy Scale (GSES) and the Cohen Perceived Stress Scale before and three months after the intervention. Moreover, the patients’ blood pressure was measured and compared before and three months after the intervention. Findings: In intervention group, the mean systolic blood pressure was 136.7 ± 15.9 and 124.3 ± 13.3 mmHg before and after the intervention, respectively, which significantly decreased (P = 0.001). In control group, the mean systolic blood pressure was 134.0 ± 8.18 and 134.8 ± 9.5 mmHg before and after the intervention, respectively, which showed no significant difference (P = 0.790). The changes in the self-efficacy score were significantly higher in the intervention group as compared with the control group (P < 0.001). Moreover, comparison of the stress score of two groups indicated a significant difference in this regard (P < 0.001). Conclusion: Self-efficacy seems to be effective in controlling patients’ blood pressure, and be regarded as a pre-requisite for appropriate behavior. To put concisely, self-efficacy enhancement strategies can be employed to control blood pressure in patients with hypertension.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Blood pressure,Self efficacy,Physiological stress
نویسندگان مقاله
رضا روزبهانی |
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
پرستو گلشیری |
دستیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا اسکندری |
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/11490
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-1797732.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات