این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۱

عنوان فارسی بررسی میزان اثر بخشی آموزش مولفه های احیای قلبی ریوی بر ارتقاء آگاهی و مهارت های بالینی کارورزان بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آن جایی که تنها احیاء قلبی ریوی صحیح و مؤثر می تواند احتمال بقاء بیماران دچار ایست قلبی ـ تنفسی را بالا ببرد این مطالعه برای ارزیابی تأثیر آموزش مولفه های احیای قلبی ریوی در بخش بیهوشی بر ارتقاء آگاهی و مهارت های بالینی کارورزان بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان طراحی شد. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش احیای قلبی ریوی طی دوره کارورزی بیهوشی منجر به افزایش واضح میزان آگاهی و مهارت کارورزان پزشکی می‌گردد. اضافه کردن این دوره به برنامه آموزشی کارورزان پزشکی در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری به نظر می رسد. یافته‌ها: بعد از اتمام دوره کارورزی بیهوشی میانگین نمره آگاهی و مهارت کارورزان به طور واضحی، به ترتیب از 68/5 به 94/7 و از 65/10 به 45/23 افزایش یافت (0001/0= P). همچنین رابطه مستقیمی بین میزان آگاهی قبل از دوره بیهوشی با نمره آزمون پیش کارورزی دیده شد (0001/0= P) ولی ارتباط واضحی بین میزان مهارت بالینی با نمره آزمون پیش کارورزی مشاهده نشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه 10 ماهه 31 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مورد بررسی قرار گرفتند و همه کارورزان طی دوره 15 روزه کارورزی بیهوشی تحت آموزش تئوری احیای قلبی ریوی شامل BLS و ACLS و مهارت های بالینی مربوطه قرار گرفتند. میزان آگاهی و مهارت کارورزان قبل و بعد از دوره به وسیله پرسشنامه و ارزیابی عملی توسط دانشیار بخش بیهوشی ارزیابی گردید. این پرسشنامه شامل چهار قسمت مجزا 1- اطلاعات شخصی 2- سوالات تئوری جهت بررسی میزان دانش و آگاهی 3- بررسی مهارتهای عملی کارورز از دیدگاه خودش در دو زمان قبل و بعد از آموزش 4- بررسی مهارتهای عملی کارورز از دیدگاه دانشیار رشته بیهوشی در دو زمان قبل و بعد از آموزش احیای قلبی – ریوی بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیای قلبی ریوی، آموزش، دوره کارورزی بیهوشی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of CPR training during anesthesia internship rotation on improvement of interns, knowledge and clinical skills of Lorestan university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background : Since only the correct and effective Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) can increase the survival of patients with cardiopulmonary arrest, the aim of this study is to determine the effects of CPR training in the anesthetioligy ward to improve CPR knowledge and clinical skills of interns of Lorestan university of medical sciences. Materials and Methods : A 10-month Educational experimental study was done on 31 undergraduate medical students at Lorestan university of medical sciences in 2013. During a period of 15 days of anesthesiology internship course, all these students underwent CPR training including Basic Life Support ( BLS ), Advanced Cardiac Life Support ( ACLS ) and practical skills. Data were collected via a questionnaire with 4 parts including demographic, pre and post knowledge and skills as standpoint of interns and ward,s professor. Results: After training the mean of score about knowledge of CPR and its practical skills significantly increased from 5.68 to 7.94 and 10.65 to 23.45 respectivly (PV=0.0001) . A significant relationship between preinternship exam score and knowledge of CPR before anesthesiology internship course was shown (PV=0.001), but there was no significant relationship with practical skills score pre and post CPR training in anesthesilogy ward.(PV=0.38) Conclusion: The CPR training course in anesthetiology ward leads to significant increase in CPR skills and Knowledge of medical interns. Adding this course to undergraduated medical students is essential
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1280-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات