این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر الگوی امواج مغزی در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن بود. بدین منظور از بین جامعه آماری شهر تبریز، یعنی کلیه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی ریاضی و خواندن مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری در سال تحصیلی 95-94، تعداد 30 دانش آموز مبتلا به این ناتوانی ها، با دامنه سنی 8 تا 12 سال، به عنوان نمونه، به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش  ریاضی و خواندن قرار گرفتند؛ سپس هر دو گروه از نظر امواج آلفا و تتا مورد ارزیابی قرار گرفتند (پیش آزمون)، و بعد گروه آزمایش به مدت 20 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای، با نسخه فارسی نرم افزار آموزشی SOUND SMART کمپانی BRAIN TRAIN، آموزش های مرتبط را دریافت کردند و در پایان هم به منظور ارزیابی تفاوت های صورت گرفته، آزمون فوق، مجددا روی هر دو گروه آزمایش اجرا شد (پس آزمون). داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار Neuroguid مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از آنجایی که روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر  شاخص های آمار توصیفی از روش تحلیل کواریانس چند متغیره نیز استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که توانبخشی نوروسایکولوژیکی بر الگوی امواج مغزی آلفا و تتا هیچ گونه تاثیر معناداری نداشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Neuropsychological Rehabilitation on the Pattern of Brain Waves in People with Mental Disability and Reading
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of neuropsychological rehabilitation on brain wave pattern in people with learning disabilities and reading. For this purpose, 30 students with these disabilities, aged 8 to 12 years old, were selected from the statistical population of Tabriz city, all students with math and reading disabilities referring to learning disorders centers in the academic year of 1995-94. For example, they were selected purposefully and randomly divided into two groups of math and reading tests; then both groups were evaluated for alpha and theta waves (pre-test), and then the experimental group for 20 sessions 30 Up to 45 minutes, with the Persian version of the BRAIN TRAIN SOUND SMART SOFTWARE program, they received relevant training and finally, in exchange Abby made the difference, the above test, re-test was performed on both groups (post-test). Data were analyzed using Neuroguid software. Since the research method was a semi-experimental study with pre-test and post-test design with control group, in addition to the data analysis The descriptive statistics indices of multivariate covariance analysis were also used. Analysis of the data showed that neuropsychological rehabilitation had no significant effect on alpha and theta wave brain wave paterrns                                                                                                                                            
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سپیده انصاری | sepideh ansari
دانشگاه علامه طباطبایی

یزدان موحد | yazdan movahed
دانشگاه هنر اسلامی تبریز


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1596-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات