این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۵۵-۶۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس (شناختی – رفتاری) بر سلامت روان زنان نابارور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ناباروری افراد را مستعد افسردگی و اضطراب می کند. عدم توجه به اختلالات هیجانی زنان نابارورامکان باروری را کاهش می دهد. بنابراین مداخلات روانشناختی میتواند سهم بسزایی در ارتقاء سلامت روان زنان نابارور داشته باشد.
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس(شناختی – رفتاری) بر سلامت روان زنان نابارور بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون با جایگزینی تصادفی است. جامعه آماری، زنان ناباروری بودند که در تابستان 1390 به مرکز ناباروری شهر شیراز مراجعه کرده بودند. بدین منظور 24 زن نابارور بانمره استرس بالا انتخاب شدند و آموزش گروهی مدیریت استرس( شناختی – رفتاری)، طی 10 جلسه هفتگی با گروه آزمایش انجام شد. پرسشنامه سلامت روان در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید.
یافتهها: تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارspss18 واستفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی( میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که سلامت روان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون افزایش معناداری پیدا کرده بود، (5./.>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت مدیریت استرس (شناختی – رفتاری) میتواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید، جهت افزایش سلامت روان زنان نابارور بکار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، شناختی – رفتاری، مدیریت استرس، ناباروری،
عنوان انگلیسی
The effects of stress management education (cognitive- behavioral) on sterile women’s mental health.
چکیده انگلیسی مقاله
background:Infertility prone people to depression and anxiety.disattention to infertile women 's emotional disorders reduces the possibilityof fertility. Psychological interventions can improve the mental health of infertile women.
Aim: the effects of stress management education (cognitive- behavioral) on sterile women’s mental health.
Method: The present study is a semi-experimental survey done on a witness group. The related statistical groups are consisted of a number of sterile women recourse to Shiraz sterile center in summer 1390. For this reason, 24 sterile women having high stress scores were chosen. The chosen women were divided into two groups. The group stress management education (cognitive- behavioral) was performed during a period of 10 weekly sessions. The mental health questionnaires in two phases of pre and post tests were filled out. Also, data analysis was done according to descriptive statistical method and (covariance analysis), through using SPSS 18.
Result:. The average mental health score of experiment group in post test phase has increased meaningfully in comparison to the other group as well.
Conclusion: The acquired results signify thepossibility of stress management education (cognitive- behavioral) to be employed as a useful intermediary method in dealing with sterile women
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه هاشمی |
کارشناس ارشد روانشناسی ،مشاور آموزش و پرورش فارس
علی رضا فیلی |
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ، ایران
مجید صفاری نیا |
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، ایران
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_1398_255.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات