این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۴۷-۶۳
عنوان فارسی
تأثیر برنامه جدید لرن (LEARN) در کاهش استرس ادراک شده و نگرانی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف: این پژوهش بررسی تأثیر برنامه مدیریت استرس لرن (LEARN) در کاهش استرس ادراک شده و نگرانی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور تهران انجام شد. روش: بدین منظور از میان افراد داوطلبی که نمره آنها در مقیاس استرس اداراک شده یک انحراف استاندارد بیشتر از میانگین (32/8,SD=26/27M=) بود و بر این اساس پراسترس تشخیص داده شدند، 26 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. کلیه آزمودنی ها قبل و بعد از ارائه برنامه لرن به آزمودنی های گروه آزمایش به کلیه گویه های مقیاس استرس ادراک شده و پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا پاسخ دادند. یافته ها: تحلیل داده ها با به کارگیری آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در هر یک از متغیرهای استرس ادراک شده و نگرانی به طور معنادار بهبود یافته است (05/0>P). نتیجه گیری: بنابراین برنامه LEARN میتواند به واسطه مؤلفه هایش با تحت تأثیر قرار دادن چرخه استرس از جهات مختلف، به کاهش استرس و نگرانی منتهی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه لرن، استرس ادراک شده، نگرانی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of LEARN New Program on Reduction of Perceived Stress and Worry among Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research was conducted to assess the effectiveness of LEARN stressmanagement program on reduction of perceived stress and worry among femalestudents of Payame Noor University in Tehran.Method: For this reason, among volunteers who their scores in perceived stress scalewere one standard deviation more than average (M=27.26, SD=8.32) and so theywere realized stressful, twenty- six participants, regarding to exclude- includecriteria were selected and randomly assigned into two experimental and controlgroups. All participants filled out all of the items of perceived stress scale andPennsylvania state worry questionnaire prior to and after LEARN program toexperimental group.Results: Data analysis by using repeated measures method revealed that perceivedstress and worry significantly improved among participants of experimentalgroup in comparison to control group (pConclusion: Therefore, LEARN program by its components could affect the stresscycle in different aspects, and led to stress and worry reduction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
LEARN Program, Perceived Stress, Worry
نویسندگان مقاله
الهام موسوی |
کارشناس ارشد روان شناسی عموی، دانشگاه پیام نور، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
احمد علی پور |
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مژگان آگاه هریس | agah heris
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، گرمسار
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور گرمسار (Payame noor university of garmsar)
حسین زارع |
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_984_193.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات