این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روانشناسی سلامت، جلد ۳، شماره ۹، صفحات ۱۵-۳۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی دربرابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به تأثیر تعاملی استرس و بیماری­های مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمن­سازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود. روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز دیابت اصفهان بود. تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونه­گیری و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش آموزش گروهی ایمن­سازی در مقابل استرس طی6 جلسه (90 دقیقه­ای) با میانگین فاصله زمانی جلسات 6 روز اجرا شد. ابزار جمع­آوری داده­ها، مقیاس علائم افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی‌ (28-GHQ) بود که در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجراء گردید. داده­ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد . یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش مزبور موجب کاهش (P نتیجه­گیری: یافته­ها نشان می­دهد آموزش ایمن­سازی در مقابل استرس، یک مداخله درمانی رفتاری شناختی است که جلسات آن فرصتی برای شناسایی و چالش با افکار خودآیند منفی و همچنین شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی در فرد فراهم می­آید و می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای مفید، برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت، استرس، افسردگی، آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس،

عنوان انگلیسی The effect of stress inoculation training on depressive symptoms diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Due to the interactive effects of stress and chronic diseases, The aim of this study was to investigate the effect of stress inoculation training on symptoms of diabetes. Method: study two group pre-test, post-test statistical community of 2, 630 individuals had diabetes diabetes center. Of 16 women and 14 men to control sampling and testing were randomly divided into two groups. Stress inoculation training group for the experimental group over the 6 sessions (90 minutes) with a mean interval sessions were conducted 6 days. And data collection, the General Health Questionnaire depression scale (28-GHQ) in which both pre-and post-tests were performed on both control and experimental groups. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: showed that the training reduced (P Conclusions: Results indicate that stress inoculation training, cognitive behavioral therapy is an intervention sessions opportunity to identify and challenge negative automatic thoughts and cognitive errors in the identification and correction is provided And can be useful as an intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Diabet, Stress, Depresion, stress inoculation training

نویسندگان مقاله محمد امیری |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان،اصفهان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

اصغر آقایی |
دانشیارگروه روانشناسی،دانشگاه آزادخوراسگان اصفهان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

احمد عابدی |
استادیارگروه روانشناسی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

یداله صفری |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان، اصفهان ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_844_176.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات