این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۶۱-۷۲
عنوان فارسی
بررسی ارتباط سبکهای تنظیم شناختی هیجان با تکانشگری و اختلال شخصیت مرزی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تنظیم شناختی هیجان نقش برجسته ای در کنترل اختلالات روانی دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه سبکهای تنظیم شناختی هیجان با صفات مرزی و رفتارهای تکانشی دانشجویان بود. مواد و روشها: نمونه آماری این تحقیق شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بودند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صفات مرزی، رفتارهای تکانشی بارت و تنظیم شناختی هیجان استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. بحث و نتیجهگیری: آموزش راهبردهای مؤثر تنظیم شناختی هیجان بهتر است به عنوان بخشی از مداخله در درمان رفتارهای تکانشی و اختلال شخصیت مرزی مورد نظر قرار گرفته شود. یافتهها: بین متغیر اختلال شخصیت مرزی با سبکهای سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعهآمیز بودن، سرزنش دیگران تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت، ولی با سبکهای پذیرش و ارزیابی مجدد مثبت رابطه منفی وجود داشت (5 0/0 >P). بین متغیر تکانشگری با سبکهای سرزنش خود، نشخوار فکری، فاجعه آمیز بودن، سرزنش دیگران تنظیم شناختی هیجان رابطه مثبت، ولی با سبکهای پذیرش و ارزیابی مجدد مثبت ارتباط منفی وجود داشت (5 0/0 > P). نتایج ضریب همبستگی چند متغیری به روش Enter نشان داد که سبکهای تنظیم شناختی هیجان در تبیین متغیر اختلال شخصیت مرزی (646/0 ) و تکانشگری (645/0 ) سهم دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم شناختی هیجان، تکانشگری، اختلال شخصیت مرزی
عنوان انگلیسی
Study of relation of cognitive emotion regulation styles with impulsivity and borderline personality disorder among university students
چکیده انگلیسی مقاله
Background : Cognitive emotion regulation plays an immense role to control mental disorders. The aim of this research was to study the relationship between cognitive emotion regulation styles and impulsivity and students, borderline personality disorders. Materials and Methods: Statistical samples of this study included 200 students of Pyam-e-Noor university. Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Barrat Impulsivity Scale (BIS) and Borderline Personality Scale (STB) have been used for data collection. The data was analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: Between variable of borderline personality disorder, and styles self-blame, rumination, catastrophizing and blaming others there was a positive correlation, but a negative relationship with acceptance, positive refocusing and positive reappraisal styles was observed (p>0.05). There was a positive relationship between variable of impulsivity with styles of self-blame, rumination, catastrophizing and blaming others, but had a negative relationship with acceptance, positive refocusing and positive reappraisal styles (p>0.05). The results of multi-variable correlation coefficient with Enter method indicated that cognitive emotion regulation styles play a role in explaining borderline personality disorder (R2= 0.646) and impulsivity (R2= 0.645). Conclusion: Training the effective strategies of cognitive emotion regulation should be considered as a part of the intervention in the treatment of impulsivity and borderline personality disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مظفر غفاری | mozafar ghaffari
faculty of psychology and educational sciences, university of pyam-e-noor, tehran, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
اکبر رضایی | akbar rezaei
faculty of psychology and educational sciences, university of pyam-e-noor, tehran, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1280-13&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات