این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۲، شماره ۵، صفحات ۸۲-۸۹
عنوان فارسی
مطالعه اثربخشی آموزش در تغییر میزان آگاهی نوجوانان نسبت به مواد مخدر
چکیده فارسی مقاله
هدف: نظر به گسترش روزافزون مصرف مواد مخدر در جامعه، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان اطلاعات نوجوانان درباره مواد اعتیاد آور و سپس بررسی نقش آموزش در تغییر میزان آگاهی پایه ریزی گردید.روش: طرح نیمه تجربی، بر روی 60 دانش آموز دبیرستانی انجام، میزان اطلاعات عمومی آنان درباره مواد اعتیادآور سنجیده شد. 4 جلسه آموزشی در مورد انواع مواد اعتیاد آور برگزار و مجدداً آگاهی عمومی آنها بررسی شد. یافتهها: میزان آگاهی صحیح گروهها بیش از 50% نبود. میانگین طلاعات صحیح پسران قبل از آموزش 7/28 و بعد از آموزش 8/37 بود. میانگین اطلاعات صحیح دختران قبل از آموزش 29 و بعد از آموزش 2/39 بود. میزان اطلاعات غلط در دختران کاهش معنی داری را بعد از آموزش نشان داد که در پسرها این کاهش معنی دار نبود. نتیجه گیری: میزان آگاهی صحیح نوجوانان در مورد انواع مواد اعتیاد آور پایین است که با آموزشی کوتاه مدت میتوان آگاهی های غلط آنها را کاهش و آگاهی های صحیح آنها را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، آگاهی، نوجوان، آموزش،
عنوان انگلیسی
Effect of Education in Changing of Adolescent Awareness about Addictive Drugs
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was the misinformation teens in a variety of addictive substances and the role of education in changing the level of awareness of the addictive substances of high school adolescents.Methods: A quasi-experimental design with random cluster study on 60 male and female high school students in third grade (thirty people for each group) was performed. After selecting samples of student information was assessed about types of addictive substances in the community by a test of 60 questions. Then the students training in a variety of addictive substances (including effects, complications and treatment) in 4 sessions of 45 minutes spent. Then re-evaluate their general information. The data were compared with independent and dependent t test for.Results: The correct Knowledge of groups in any of the addictive substance is not more than 50%. In boys, mean correct information before 7.28 and after 8.37 respectively. Mean girls at the correct information before and after was 29 and 39.2. There was no significant difference between two groups.Conclusion: The amount of misinformation (poor training) after training showed a significant decrease in females. This decrease was not significant in boys. Correct knowledge of adolescents about the (effects, risks, dependence and treatment), types of addictive substances is low, with a short-term training can reduce the false knowledge and true knowledge of them increased. However, change comes slowly in boys.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Addiction, Awareness, Adolescents, Education
نویسندگان مقاله
محمدرضا مختاری | mohammad reza
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محمد ناظر |
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
احمد علیپور |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
پروین آقامحمدحسنی |
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_429_100.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات