این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۵۴-۶۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش روانی خانواده و درمان استاندارد پزشکی در سیر بهبودی و پیشگیری از عود علائم بیماران افسرده اساسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی عصر ماست. هدف از پ‍‍‍‍ژوهش حاضر تأثیر آموزش روانی خانواده در کنار درمان استاندارد پزشکی در سیر بهبودی و پیشگیری از عود علائم بیماران افسرده اساسی بود. بحث و نتیجه‌گیری: با درمان استاندارد پزشکی توأم با آموزش روانی خانواده در بیماران با اختلال افسردگی اساسی در مقایسه با درمان استاندارد پزشکی می‌تواند اثر بخشی بیشتری در بهبود و پیشگیری از عود علائم افسردگی داشته باشد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش ما نشان داد اختلاف معنی داری بین گروه تجربی و گروه کنترل در مرحله پس از مداخلات (001/0=p) و مرحله پیگیری (008/0=p) بدست آمد. مواد و روش‌ها: نوع مطالعه کار آزمایی بالینی بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه مساوی تقسیم شدند. دو گروه تحت درمان استاندارد پزشکی بوده، که خانواده یکی از این گروه‌ها 8 جلسه تحت آموزش روانی خانواده قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده آزمون افسردگی بک (ІІBDI -) بود که در سه مرحله پیش از مداخله، پس از مداخله و 6 ماه پس از آخرین مداخلات (پیگیری) روی بیماران اجرا گردید. داده‌های پژوهشی از طریق تحلیل کوواریانس (آنکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of family psychoeducation and standard treatment medical on the level of adaptation Improvement and Prevent relapse symptoms of major depression patients
چکیده انگلیسی مقاله Background: Depression is one of the common our age psychiatry disorders. The purpose of the present study to determine the effect of family psychoeducation and standard treatment medical on improvement and prevent relapse symptoms of major depression patients. Materials and Methods: This is a clinical trial using convenience sampling method to randomly recruit 60 patients admitted with major depression disorder and were randomly allocated into two equal groups. Two groups received standard treatment medical that one of the groups in eight under went family psychoeducation sessions. Beck Depression Inventory II was applied to all two groups befor and after and follow –up stages .Data analyzed by covariance (Ancova)test. Results: our findings indicated there were significant difference between Experimental group and control group after therapeutic interventions and follow-up stages (P< 0.05). Conclusion: Standard treatment medical in addition to by family psychoeducation in major depression disorder patients can more efficient in improving and prevent relapse depression of symptoms in compared to standard treatment medical.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کمال صولتی دهکردی | kamal solati dehkordi
faculty of medicine, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

مسعود نیک فرجام | masoud nikfarjam
faculty of medicine, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-436&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات