این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۷-۲۷

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی خرمآباد براساس الگوی EFQM
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس توصیه مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، الگوی EFQM مناسب‌ترین مدل ارزیابی عملکرد برای پیاد‌ه‌سازی در بیمارستان‌های کشور است. در این پژوهش کیفیت بخش اورژانس بیمارستان‌های دولتی خرم‌آباد را براساس مدل فوق سنجیده ‌شده و با نتیجه ارزشیابی سالیانه وزارت بهدشت مقایسه شده است. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که کیفیت بخش های اورژانس مورد مطالعه در مقایسه با استانداردهای مدل و نیز مطالعات مشابه به‌طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است؛ به نظر پژوهشگران، فاصله موجود با مطالعات خارجی منطقی و با مطالعات داخلی غیرمنطقی است. بخش‌های مورد مطالعه بیشترین امتیاز را در معیار فرایندها و کمترین آن را در معیار خط مشی و استراتژی کسب کردند. همچنین یافته‌ها بیانگر اختلاف زیاد بین نتایج ارزشیابی براساس مدل EFQM و نظام فعلی ارزشیابی وزارت بهداشت است، لذاپژوهشگران نظام کنونی ارزشیابی وزارت بهداشت را نیازمند بازنگری اساسی می‌دانند. یافته‌ها: بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، شهید مدنی، شهدای عشایر و خیریه عسلی از 1000 امتیاز مدل به ترتیب 216، 1/108، 9/129 و 1/72 امتیاز را کسب کردند. میانگین درصد امتیاز بخش‌های مورد مطالعه در معیارهای نه‌گانه EFQM به‌صورت زیر بود: رهبری 25/12%، خط مشی و استراتژی 1/7%، کارکنان 8/11%، مشارکت‌ها و منابع 8/13%، فرایندها 8/20%، نتایج مشتریان 3/8%، نتایج کارکنان 5/12%، نتایج جامعه 5/9% و نتایج کلیدی عملکرد 8/18% . مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 انجام شد. بخش اورژانس بیمارستان‌های دولتی خرم آباد جامعه آماری پژوهش بودند که همگی به روش سرشماری در نمونه پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد مدل EFQM بود که با حضور پژوهشگران در بخش‌های مورد مطالعه تکمیل گردید. برای امتیازدهی از منطق RADAR و برای توافق‌نظر از فرایند دستیابی به اجماع EFQM استفاده شد؛ برای نمایش یافته‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی، نرم افزار SPSS و نرم افزار EFQM استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی کیفیت، بخش اورژانس، مدل تعالی EFQM، خرم‌آباد.

عنوان انگلیسی Quality assessment of emergency wards in Khorramabad public hospitals based on EFQM model
چکیده انگلیسی مقاله Background: Based on recommendation of management development and organizational change center of the ministry of health. EFQM model is the most appropriate model to deploy in country`s hospitals. In this study we assess quality of emergency wards in khorramabad hospitals based on EFQM model and compare it with results of annual evaluation of the ministry of health. Materials and Methods: this descriptive, cross-sectional study was carried out in 2009. Emergency wards of khorramabad hospitals were our study population which were selected using census method. Data collection tool was questionnaire of EFQM model which was filled out by researchers in studied wards. RADAR logic used for scoring and EFQM consensus process used for agreement. The data were analyzed through descriptive statistics, SPSS and EFQM softwares. Results: Scores of studied wards (Social security, Shahid Madani,Shohaday-e Ashayer and Asali hospitals) were 216,108.1,129.9,72.1 respectively. The mean score in EFQM criteria were: leadership 12.3%, policy and strategy 7.1%, staff 11.8%, partnerships and resources 13.8%, processes 20.8%, customers results 8.3%, staff results 12.5% society results 9.5%, key performance results 18.8%. Conclusion: Findings show that quality of studied wards is less than the model standards and other similar studies considerably. From view point of the researcher the existing gap with external studies is logical and in comparison with internal studies is irrational. The studied wards acquired the most score in process criterion and the least score in policy and strategy criterion. Also ,findings shows a negative relation between results of assessment based on EFQM model and current evaluation system of the ministry of health, so it is suggested that the current system should be revised fundamenally.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality assessment, Emergency wards, EFQM excellence model.

نویسندگان مقاله محمدحسن ایمانی نسب | mohammad hasan imani nasab
خرم آباد- گلدشت - جنب بیمارستان تامین اجتماعی- دانشکده بهداشت و تغذیه- گروه بهداشت عمومی

شهرام توفیقی | shahram tofighi
گروه مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... الاعظم، تهران،ایران.

آناهیتا الماسیان | anahita almasian
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد ،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

بهرام محقق | bahram mohaghegh
گروه مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

سمیه طوسانی | somaye toosani
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد ،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

نادر خالصی | nader khalesi
گروه مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-202&slc_lang=en&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات