این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۸۳-۹۷

عنوان فارسی شناسایی و دسته بندی ذهنیت دانشجویان علوم پزشکی از عوامل موثر بر اثربخشی سیستم مدیریت یادگیری(LMS)
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سیستم مدیریت یادگیری امروزه یکی از موثرین روش¬ها در آموزش و یادگیری می¬باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دسته¬بندی عوامل موثر بر اثربخشی این سیستم از دیدگاه دانشجویان انجام می¬گیرد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع اکتشافی و به صور خاص از روش کیو (Q method) استفاده می¬کند. واحد تحلیل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی97-96 بودند که ابتدا بر اساس روش شناسی کیو جهت تشکیل مجموعه کیو نمونه¬ای کوچک از آن¬ها بر اساس شیوه نمونه¬گیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند که بر این اساس 42 گزاره شناسایی شد، سپس جهت بررسی کمی داده¬ها بر اساس شیوه هدفمند 25 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده¬ها از نمودار در یک توزیع رتبه بندی نرمال از خیلی موافقم (5+) تا خیلی مخالفم (5-) برای 42 عبارت استفاده شد. جهت بررسی روایی از شیوه محتوایی و جهت بررسی پایایی از آزمون مجدد و آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تحلیل داده¬ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان یک سیستم مدیریت یادگیری مطلوب باید دارای 42 ویژگی باشد که این ویژگی¬ها منجر به شناسایی شش الگوی ذهنی از جمله سهولت استفاده، در دسترس پذیری، توجه ویژگی¬های فردی، نگرش مثبت، یادگیری مستقل و سودمندی شد. نتیجه‌گیری: اثربخشی یک سیستم مدیریت یادگیری باید به صورت مستمر از دیدگاه ذی نفعان آن مورد ارزیابی قرار گیرد، لذا شش الگوی ذهنی شناسایی شده در پژوهش حاضر به مثابه راهنما و الگویی جهت طراحی و ارتقای کیفیت سیستم مدیدیت یادگیری در دانشگاه¬های علوم پزشکی پیشنهاد می¬گردد. واژه‌های کلیدی: بازده¬های آموزشی، سیستم مدیریت یادگیری، روش کیو  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازده‌های آموزشی، سیستم مدیریت یادگیری، روش کیو

عنوان انگلیسی Identifying and Classifying the Mindfulness of Medical Students on Effective Factors on the Effectiveness of a Learning Management System (LMS)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning management system is one of the most effective methods in teaching and learning The present study aims to identify and categorize effective factors on the effectiveness of this system from students' point of view. Methods: The present study uses exploratory and '' Q method'. The study participants were Students of Isfahan University of Medical Sciences in academic year 2016-2017. According to the Q methodology, a small sample of participants were selected based on the purposeful sampling method for the interview Accordingly, 42 statements were identified. Then, 25 students were selected for quantitative study based on the targeted method. Content validity was used to assess the validity of the content and to evaluate reliability; Cronbach's alpha test was used. Data were analyzed using SPSS version 20 software. Result: The results showed that a good learning management system should have 42 characteristics from students' point of view. These characteristics led to the identification of six mental patterns, including; ease of use, accessibility, individual attention, positive attitude, independent learning, and usefulness. Conclusion: The effectiveness of a learning management system should be continuously evaluated from the point of view of its stakeholders. Therefore the six identified mental models in the present study are suggested as a guide and a model for designing and improving the quality of the learning management system in medical universities. Keywords: Educational effectiveness, Learning management system, Qi Method  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن کاویانی | hasan kavianii
University of Esfahan
دانشگاه اصفهان

محبوبه شاه جوان | mahbobe shah javan
-



نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-950-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1815824.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات