این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۹۸-۱۰۹
عنوان فارسی
بررسی موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقطعی بر روی 230 دانشجو از مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی انجام شد. برای جمع-آوری داده¬ها، پرسش¬نامه محقق ساخته شامل 35 سؤال مورد استفاده قرار گرفت.تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازه¬های تکراری (Repeated measure) انجام شد. نتایج: در این مطالعه، مهمترین موانع یادگیری به ترتیب شامل موانع مربوطه به استاد با میانگین و انحراف معیار (9/4±8/52)، موانع مربوط به دانشجو (8/4±2/44) و موانع محیط آموزشی (9/3±2/29) بود. قدرت بیان استاد (4/0±8/4)، اخلاق مناسب استاد ( شامل رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) (5/0±6/4)، به روز بودن علم استاد (6/0±4/4)، انگیزه¬های ناکافی از طرف استاد به دانشجو (7/0±4/4) و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو (6/0±4/4) به ترتیب بیشترین عوامل تأثیر گذار در یادگیری دانشجویان بودند. موانع یادگیری از دیدگاه گروه¬های مختلف آموزشی دارای تفاوت معنی¬داری بودند (001/0>P). از لحاظ جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوت معنی¬داری در موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان رشته¬های مختلف مشاهده نشد. نتیجهگیری: بعضی ویژگی¬های آموزشی استاد (قدرت بیان، به روز بودن علم استاد، ایجاد انگیزه در دانشجو) که نشانگر مهارت¬های تدریس اوست و همچنین بعضی ویژگی¬های اخلاقی و فردی (رعایت انصاف، حرمت و احترام دانشجو) که نشانگر روابط انسانی است و مشکلات روحی و افسردگی دانشجو از اساسی¬ترین موانع یادگیری دانشجو می¬باشد. واژههای کلیدی: دانشجو، موانع یادگیری، دانشکده بهداشت، استاد
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، موانع یادگیری، دانشکده بهداشت، استاد
عنوان انگلیسی
Barriers to Learning from the viewpoint of Students of Ahvaz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this study was to investigate the barriers to learning in view of students of Ahvaz University of Medical Sciences (AUMS). Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 230 undergraduate and graduate students of AUMS. A 35-item researcher-made questionnaire was used to collect the data. Result: The mean and standard deviation of the barriers to learning were; obstacles related to the teacher (52.8 ± 4.9), student barriers (44.2± 4.8), and educational barriers (29.2± 3.9) the skills of the teacher (4.8±0.4), considering education ethics by the teacher (including respect for students and fairness) (4.6± 0.5), up to date knowledge of teacher (4.4 ± 0.6) , adequate motivation of teacher for learning to students (4.4 ± 0.7) and students' depression and other mental disorders (4.4 ± 0.6). Learning barriers were significantly different from the viewpoints of different educational groups (P< 0.001). In terms of gender and educational level, there was no significant difference in the barriers of learning from the viewpoint of students of different disciplines. Conclusion: Some of the characteristics of the teachers' teaching including the power of expression, the modernity of the teachers knowledge and the motivation of the student, which reflects teachers' teaching skills, as well as some moral and individual characteristics including fairness and respect for the student, indicating human relationships were found important. Keywords: Student, Learning Barriers, School of Health, Teacher
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Student, Learning Barriers, School of Health, Teacher
نویسندگان مقاله
امین ترابی پور | amin torabipoor
-
جلیل بسیم | jalil basim
-
اکبر بابائی حیدرآبادی | akbar babaei heydarabadi
-
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1014-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1815825.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات