این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۲۲
عنوان فارسی
ارتقای کیفیت کارآموزی در عرصه کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اقدام پژوهی یکی از مهمترین روش¬های ارتقای آموزش پزشکی می¬باشد. هدف مطالعه حاضر ارتقای وضعیت کارآموزی در عرصه 1 دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با رویکرد اقدام پژوهی می¬باشد. روش بررسی: این اقدام پژوهی به روش تلفیقی (کمی-کیفی) با استفاده از مدل شش مرحله¬ای سیمونز (1995) اجرا شده است. داده¬های کیفی با مصاحبه و بحث گروهی متمرکز و داده¬های کمی با پرسشنامه روا و پایا جمع آوری گردید. گروه هدف دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ورودی سال 1395 (17 نفر) بودند، همچنین گروه مقایسه نیز دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ورودی سالهای1393 و 1394 (28 نفر) بودند. داده¬های کیفی (نقاط قوت و ضعف) به روش تحلیل محتوایی و داده¬های کمی (رضایتمندی) با آزمون تی مستقل در با نرم افزارSPSS:16 تحلیل شدند. نتایج: 14 مشکل شناسایی گردید که برای 11 مورد مداخلاتی اجرا گردید. مهمترین نقاط قوت کارآموزی شامل: برنامه ریزی منظم، شیوه ارزیابی و نمره دهی مناسب، مهارت خوب مربیان و توجه به مباحث مدیریتی بود. مهمترین ضعف¬های آن نیز ضعف هماهنگی و مشکلات در برخی از سرفصل¬های کارپوشه بود. نتایج ارزیابی کمی بهبود را در تمامی آیتم¬های پرسشنامه نشان داد. در حالت کلی %6/20 افزایش در میانگین رضایت دانشجویان ورودی سال 1395 (گروه مداخله) در مقایسه با گروه مقایسه مشاهده گردید (1/80 در مقایسه با 1/60) که از لحاظ آماری معنی دار بود (0.05>p-value). نتیجهگیری: اقدام پژوهی حاضر توانست بطور قابل توجهی کیفیت برگزاری کارآموزی را اتقاء بخشد. با این وجود توصیه می¬شود در سالهای آتی مداخلات دیگری با هدف ارتقای هرچه بیشتر کیفیت برگزاری کارآموزی اجرا شوند. واژههای کلیدی: اقدام پژوهی،آموزش پزشکی، کارآموزی، ارتقای کیفیت
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقدام پژوهی،آموزش پزشکی، کارآموزی، ارتقای کیفیت
عنوان انگلیسی
Improving Quality of 'Health Service Management' Clerkship Course Using Action Research
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Action research is one of the important methods in medical education quality improvement. This study aims to improve quality of 'health service management' student's clerkship course using action research. Methods: This action research study used mix method approach and was conducted in Tabriz University of Medical Science in 2018 year using Simon's six stage model. Qualitative data was collected through in deapth interviews and focus group discussions (FGDs). Quantitative data was collected through a reliable and validated questionnaire. The participants were 17 health service management students (enrolled in 2015-2016) and the control group were 28 health service management students enrolled in 2014-2015). Qualitative data were analysed using content-analysis and quantitative data were analysed using T-test by SPSS-16 software. Result: Overall, 14 problems were identified and for 11 problems interventions were designed. The most important strengths of clerkship were;a)regular planning, b) appropriate assessment, c)scoring, high level of tutor attendance and d)more attention to management issues. Coordination problems and inappropriate headline of portfolio in some cases were weakness of this action research. The results of quantitative evaluation show that all items of questionnaire were improved. After reseach, %20.6 increase was observed in students' satisfactions level in the intervention groupcompared with the control group (80.7 vs. 60.1) (p>0.05). Conclusion: This action research significantly improved quality of clerkship course, it's recommended that in future years same studies with aim to more quality improvement implemented. Keywords: Action research, Medical education, Clerkship, Quality improvement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صابر اعظمی-آقداش | Saber Azami-Aghdash
زکیه استاد احمدی | Zakieh Ostad_ahmadi
نسرین شاهدی فر | Nasrin SHahedifar
زهرا ابهری | zahra Abhari
جواد سجادی خسرقی | javad Sajjadi-khasraghi
ناصر درخشانی | Naser Derakhshani
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1033-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1815826.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات