این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۸۱-۸۹

عنوان فارسی تأثیر تاب‌آوری بر سلامت روانی و رضایت از زندگی، یک الگوی روان‌شناختی از بهزیستی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا تبلور تغییر در علم روان‌شناسی از صرف پرداختن به ترمیم آسیب‌ها به سمت بهینه‌سازی کیفیات زندگی است. این جنبش در پی آن است که از نقاط قوت انسان‌ها به عنوان سپری در مقابل بیماری روانی بهره گیرد. در این میان تاب‌آوری به عنوان یکی از زیرطبقات این رویکرد نقش مهمی در مقابله با تنیدگی‌ها و تهدیدهای زندگی و آثار نامطلوب آن دارد؛ به شکلی که در طی یک دهه اخیر جایگاه ویژه‌ای را در حوزه بهداشت روان به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تاب‌آوری بر سلامت روانی و رضایت از زندگی انجام شد. مواد و روش‌ها: در بررسی مقطعی 178 نفر (86 زن و 92 مرد) از شاغلین به تدریس در مراکز آموزش و پرورش شهرستان رامشیر ارزیابی شدند برای گردآوری داده‌ها مقیاس تاب‌آوری (CD-RIS)، مقیاس سلامت عمومی (GHQ-28)، مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) و پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی به کار برده شد. برای تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی هم زمان استفاده شد. بحث و نتیجه‌گیری: تاب‌آوری به واسطه افزایش سطح سلامت روانی، رضایت از زندگی را در پی دارد. هم‌چنین متغیر تاب‌آوری دارای اثر غیرمستقیم بر رضایت از زندگی است. به بیان دیگر تاب آوری با تأثیر بر نوع احساس‌ها و هیجان‌های فرد، نگرش مثبت و در نتیجه رضایت از زندگی را در پی دارد. یافته‌ها: نتایج رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی هم زمان، بیانگر معنی‌داری نقش واسطه‌ای سلامت روان، در رابطه میان تاب آوری (001/0>p) و رضایت از زندگی (001/0>p) بود. هم‌چنین یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر تأثیر تاب‌آوری در افزایش سلامت روانی و رضایت از زندگی بود. میانگین سنی آزمودنی‌ها 16/32 سال (انحراف معیار70/5) بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری، سلامت روانی، رضایت از زندگی، الگوی روان‌شناختی

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background : Positive psychology approach caused by changes in psychological science moves from addressing psychopathological damage treatment to optimization of life quality. This movement follows that strengths of humans as a shield against mental illness take advantage. Resilience, is a subset of the positive psychology approach that is regarded as an important role in coping with stress and threat to life and its adverse effects, So that during the past decade, has occupied a special place in the field of mental health. The current study aimed to investigate the effect of resilience on enhancing mental health and life satisfaction. Materials and Methods: In this cross-sectional-descriptive study, 178 participants (86 males and 92 females) of Ramshir teachers’ centers education organization, selected through randomized cluster sampling, participated in this study. All subjects completed Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RIS), General Health Questionnaire (GHQ-28),Satisfaction with Life Scale(SWLS) and Demographic Inventory. Stepwise Multiple Regression analysis was used for statistical analysis. Results: Results of Hierarchical Multiple Regression method represented a significant intermediate role of mental health in the relationship between resilience (p< 0/001) and life satisfaction (p< 0/001). The participants’ mean and standard deviation of age were 32/16 and 5/70 respectively. Conclusion: Resilience positively affects life satisfaction through increasing mental health. Moreover, resilience has an indirect effect on life satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resilience , Mental health , Life satisfaction

نویسندگان مقاله فیض اله پورسردار | feizolah poursardar
tarbiat moalem university, tehran
تهران، دانشگاه تربیت معلم تهران دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

ذبیح اله عباسپور | zabiollah abbaspour
shahid chamran university, ahvaz
دانشگاه شهید چمران، اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سهراب عبدی زرین | sohrab abdi zarrin
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

علی اکبر سنگری | ali akbar sangari
tarbiat moalem university, tehran
دانشگاه تربیت معلم، تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات