این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۲۹-۳۸
عنوان فارسی
رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: باورهای فراشناختی با اختلالهای هیجانی تعامل دارد واین موضوع می تواند در برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی، مورداستفاده قرارگیرد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب بود. مواد و روشها: پژوهش حاضراز نوع همبستگی است. ابتدا تعداد 140 نفر بصورت خوشه ای انتخاب شدند. آنان سه پرسشنامه" باورهای فراشناختی کارت رایت-هاتون، اضطراب کتل و افسردگی بک" را تکمیل کردند. سپس داده های مربوط به 117 نفر( 84 مردو 33زن) با میانگین سنی 31 سال و 6 ماه وبا انحراف استاندارد 8/6 با استفاده از روش رگرسیون چند متغیری ، تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب رابطهای مثبت دارد. میزان همبستگی باورهای فراشناختی با اضطراب 59/0و با افسردگی 67/0است. مؤلفههای باور در مورد غیرقابل کنترل بودن و باور در مورد کفایت شناختی می تواند،40 درصد از واریانس اضطراب و 50 درصداز واریانس افسردگی را پیش بینی کند. علاوه براین، مؤلفههای باور در مورد غیرقابل کنترل بودن و باور در مورد کفایت شناختی با"اضطراب صفت" و مؤلفه باور در مورد غیرقابل کنترل بودن با"اضطراب حالت" رابطه ای مثبت دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش همسو با تحقیقات پیشین، نشان می دهد که در نظر گرفتن باورهای فراشناختی در برنامه های آموزشی و مداخلات روان شناختی، می تواند در پیشگیری از اختلالات هیجانی ، کاهش و درمان آنها مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باورهای فراشناختی ، اضطراب، افسردگی
عنوان انگلیسی
The relationship between metacognitive beliefs and anxiety and depression disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background : Metacognitive beliefs interact with emotional disorders and this matter can be used in educational programs and psychological interventions. The purpose of this study was to investigate the relationship between metacognitive beliefs and anxiety and depression. Materials and Methods: In this correlation study, at first, 140 persons were chosen with cluster sampling method. They completed 3 questionnaires including Cartwright-Hatton and Wells metacognition questionnaire, Cattell Anxiety questionnaire and Beck depression questionnaire. Then we used multiple regression, in order to analyze 117 persons' data ( 84 males, 33 females), who had average age 31.6 with standard deviation 6.8. Results: The results indicated that there is a positive relationship between metacognitive beliefs anxiety and depression. Metacognitive beliefs, correlation coefficient with anxiety was 0.59 and 0.67 with depression. Two metacognitive belief's components, cognitive competence and uncontrollability, can predict 40% of anxiety variance and 50% of depression variance. Moreover, belief's component about uncontrollability and belief about cognitive competence have positive relations with trait anxiety and belief's component about uncontrollability has positive relation with state anxiety. Conclusion: The results of this study, like other previous researches, show that paying attention to metacognitive beliefs in educational programs and psychological interventions can be effective in prevention, decrease and treatment of emotional disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognitive beliefs, Anxiety, Depression
نویسندگان مقاله
محمد حسین سالاری فر | mohammad hosein salarifar
faculty of education and psychology,khorramabad, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیدرضا پوراعتماد | hamid reza pouretemad
faculty of education and psychology,khorramabad, iran
دانشگاه شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات