این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۳

عنوان فارسی نقش هوش هیجانی در افزایش سلامت روانی مدیران مدارس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف اساسی تحقیق حاضر بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با سلامت روانی، جنسیت، مقطع کاری مدیران بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه بین هوش هیجانی و سلامت روانی مدیران همبستگی مثبت وجود داشت؛ ضروری است مدیران ارشد آموزش و پرورش به منظور تقویت هوش هیجانی و مؤلفه های مربوط به آن دوره های کوتاه مدت آموزشی در زمینه علوم رفتاری را برنامه ریزی و تدارک نمایند تا از این طریق سلامت روانی مدیران به ویژه مدیران زن افزایش یابد. یافته‌ها: بر اساس یافته های تحقیق بین هوش هیجانی و سلامت روانی مدیران همبستگی مستقیم وجود داشت(01/0 >P). همچنین نتایج نشان داد که مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن از نظر هوش هیجانی بالاتر بودند(01/0 >P)، اما بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تفاوتی در ارتباط با متغیرهای هوش هیجانی مشاهده نشد. مواد و روش‌ها: نمونه های این تحقیق که توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد، شامل تعداد 130 نفر از مدیران مدارس شهر خرم آباد بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده های مورد نظر از دو فرم پرسشنامه هوش هیجانی و سلامت روانی استفاده شد. داده های مورد نظر با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، سلامت روانی، مدیران مدارس، خرم آباد

عنوان انگلیسی The role of emotional intelligence in increasing mental health of school principals
چکیده انگلیسی مقاله Background : The main purpose of this research was to study emotional intelligence and its relation with mental health, gender and level of work of the school principals of Khorramabad city. Materials and Methods: In this descriptive correlational study 139 school principals of Khorramabad city were selected by randomized stratified method. In order to gather the data, two questionnaires of emotional intelligence and mental health inventory were used. The collected data were analyzed by using Pearson correlation coefficient, t-test and one-way analysis of variance . Results: On the basis of findings of the study, there was a positive correlation between emotional intelligence and mental health (p< 0.000). Furthermore, the results showed that the men principals had a higher scores as compared to women in relation to emotional intelligence (p< 0.001), but there was no variation among primary, guidance and high school principals according to their emotional intelligence. Conclusion: with regard to positive relationship between emotional intelligence and mental health of principals, in order to improve emotional intelligence, it is required that the senior managers of education organization provide short- time training in behavioral sciences to increase mental health of school principals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید فرح بخش | saeed farahbakhsh
faculty of letters lorestan university, khorramabad, iran
خرم آباد، کمالوند، دانشگاه لرستان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات