این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله
چکیده فارسی مقاله از آنجائیکه دانش آموختگان محور اصلی فعالیتهای آموزشی هستند، بررسی دیدگاه آنها نسبت به توانایی های بالینی، ارتباطی و مدیریتی به منظور ایفای نقش حرفه ای ، به ارتقاء برنامه های آموزشی کمک می کند. تحقیقات نتایج متفاوتی را از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری در مورد تاثیر مهارت های کسب شده در طول تحصیل بر کارآیی و پاسخگویی به نیاز های حرفه ای آنان را گزارش نموده اند، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اهداف برنامه های آموزشی بانیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله انجام شد . مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی مقطعی از نوع پیمایشی در سال1388 روی 354 نفرازدانش آموختگان پرستاری سال های 1378 تا1386 که در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشکده پرستاری ومامایی شهرخرم آباد تحصیل کرده بودند، انجام گردید . از 354 پرسشنامه ارسالی، 222پرسشنامه عودت داده شدکه در قالب سه دوره سه ساله یعنی دانش آموختگان سالهای1380-1378 به عنوان دوره اول،دانش آموختگان سالهای 83-1381 دوره دوم و دانش آموختگان سالهای86-1384 دوره سوم در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات فردی ، تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای ،رضایت از برنامه های آموزشی ولزوم تغییر آنها ، عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان وفعالیتهای آموزشی وپژوهشی مرتبط با رشته پس از فارغ التحصیلی بود ،که به وسیله پست ارسال و بطور خود ایفا تکمیل گردید . اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی ، میانگین و انحراف معیار) و مجذورکای ، برای مقایسه سه دوره تجزیه وتحلیل شد . بحث و نتیجه گیری: تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه یک روند کاهشی را نشان می دهد. و باز نگری در‌نظام آموزش پرستاری به منظور ارتقاء توانایی دانش آموختگان در مراقبت از بیمار، کاربرد بیشتر دروس تئوری ، کارآموزی و عملی در کارآیی حرفه ای و افزایش مهارتهای لازم جهت پاسخگویی به نیاز های حرفه ای، پیشنهاد می گردد. یافته ها: بیشتر دانش آموختگان دوره اول (2/74درصد) توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نمودند در حالیکه دوره های دوم با 72درصد و سوم با9/57درصد یک روند کاهشی را نشان داد. اکثر دانش آموختگان دوره اول کاربرد دروس کار آموزی را با 2/62 درصد بیش از دروس عملی با 9/48درصد و تئوری با 1/51درصد در کارآیی حرفه ای موثر می دانستند. در دوره های بعد نیز، تاثیر دروس تئوری و کار آموزی روند کاهشی را نشان داد. همچنین اکثر دانش آموختگان دوره اول50درصد مهارتهای کسب شده در طول تحصیل را، در حد متوسطی پاسخگوی نیاز های حرفه ای در محیط کارذکرکرده بودند. در دوره های بعدی نیز روند کاهشی داشت. آزمون مجذور کای اختلاف معناداری را بین سه دوره در خصوص موارد فوق نشان نداد. بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه اکثر دانش آموختگان به ترتیب استفاده از اساتید و مربیان مجرب (73درصد)، فضای مناسب بالین (6/67درصد)، امکانات آموزش بالینی (2/66درصد)، شیوه های تدریس به کارگرفته شده ( 9/59درصد ) و منابع علمی (9/59درصد) بود، امابه جزءمنابع علمی مجذور کای تفاوت معنی دار بین سه دوره نشان نداد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparative study of educational programs’ objectives for professional needs from the viewpoints of nursing graduates in three periods of three years
چکیده انگلیسی مقاله Since graduates are the core of educational activities, investigating their viewpoints on clinical, communication, and management abilities to play professional roles can help to promote educational programs. Researches have reported different results from the viewpoints of nursing graduates about the effects of acquired skills during their academic years on their performance and professional needs. The present study was conducted to determine the comparison of educational programs' objectives for professional needs from the viewpoints of nursing graduates in three periods of three years. Materials and Methods: This descriptive, cross-sectional study was performed in the year 2009 on 354 nursing graduates who had graduated from Khorramabad , faculty of nursing and midwifery n the continuous and discontinuous undergraduate courses from 1999 to 2007. Out of 354 posted questionnaires, 222 questionnaires were returned. They were considered in terms of three periods of three years, including 1999-2001 as the first period, 2002-2004 as the second period and 2005-2007 as the third period. The data collection tool was a questionnaire including personal information, appropriateness of educational programs' objectives for professional needs, satisfaction with educational programs and necessity to change them, factors influencing the quality of educational programs from the viewpoints of graduates, and educational and research activities related to after-graduation fields, which was mailed to the participants and completed by them. The data was analyzed using descriptive statistics and Chi-square tests. Results:Most of the first period graduates (74.2%) evaluated their competencies in taking care of patients as high, while those in the second (72%) and third (57.9%) periods represented a reduction. Most of the graduates of the first period (62.2%) considered the training courses more effective on professional efficiency compared to practical (48.9%) and theoretical (51.1%) courses, and in the other periods the influence of theoretical and training courses tended to decrease. The majority of the graduates in the first period believed that 50% of their acquired skills during their academic years moderately fulfilled their professional needs, while in other periods a decreasing trend was found. The Chi-square test did not reveal any significant differences between the three periods. The factors affecting the quality of educational programs from the viewpoints of the graduates were as follows: qualified faculty members and instructors (73%), educational environment (67.6%), facilities for clinical education (66.2%), applied teaching methods (59.9%), and the availability of scientific resources (59.9%), but Chi-square tests did not show any significant differences between the three periods, except for resources. Conclusion: The comparison of educational programs' objectives for professional needs shows a decreasing trend therefore, revising nursing education is recommended to enhance the competency of graduates for patient care, to use more theoretical, training and practical courses in the professional performance, and to increase essential skills in order to respond to professional needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره طولابی | tahere toulabi
department of internal surgey nursing ,faculty of nursing and midwifery, lorestan university of medical sciences, khorramabad,iran.
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

فاطمه الحانی | fateme alhani
department of nursing, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه پرستاری ، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-145-163&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات