این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی در خصوص بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، تحلیلی از پرسشنامه ای مشتمل بر دو قسمت (مشخصات دموگرافیک اعضای هیات علمی و نظرهای آنان در خصوص شاخص های آموزشی) استفاده گردید. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی ابزار از یک مطالعه مقدماتی و تعیین آلفای کرانباخ استفاده شد که ضریب همبستگی 81/0 را نشان داد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (غیر پارامتری ، اسپیرمن کروسکال والیس ، منویتنی آزمون کای دو) spss ver باتوجه به اینکه در شرایط زندگی امروز، نیازهای جامعه در حال تغییر دایمی هستند، چنین توصیه شده است که ما نیز می بایست در آموزش خود تغییر ایجاد کنیم. نظر به اینکه استفاده از تجربیات مدرسان می تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد ، در این راستا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد بعضی از شاخص های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1387 صورت گرفت. بحث و نتیجه گیری: 9% اعضای هیات علمی، کارگاههای روش تدریس را مناسب با نیازهای آموزشی خود ندانستند ، امااکثریت برگزاری کارگاههایی را به شکل مداوم و متوالی ضروری دانسته اند. همچنین اعضای هیات علمی میزان توجه مستولین به مشکلات آموزشی و هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه ، تصمیمم گیری مشارکتی میزان تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی را خواستار شدند.. چنین به نظر می رسد که توجه زیاد مسئولین به کمیت و کیفیت کارگاهها و آموزش مداوم و رفع مشکلات آموزشی دانشگاه قابل تاکید است و استفاده از مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در برنامه ریزی آموزشی و مدیریتی توصیه می گردد. یافته ها: از مجموعه اعضای هیات علمی شاعل در دانشگاه، 100 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. 59% آنان مذکر، محل اشتغال 45% در دانشکده پزشکی، 76% در کارگاههای روش تدریس شرکت کرده بودند و 66.9% کارگاه را با نیازهای آموزشی مدرسان مناسب دانستند. همچنین گذراندن دوره یا واحد خاصی را در خصوص روش تدریس (91% )، برنامه ریزی آموزشی 90 % را برای مدرس الزامی و زمان مناسب آنرا قبل از شروع بکار دانسته اند. مهمترین شاخصهای آموزشی داشتن توان علمی( 82% ) ، هماهنگی رشته تحصیلی با نیاز جامعه ( 73% ) ، مشارکت اساتید در برنامه ریزی آموزشی (72 %) ، تناسب کارگاه با نیاز آموزشی مدرس (62%) ، عدم هماهنگی رشته های آموزشی با نیاز جامعه (54%)، تناسب تعداد دانشجویان با امکانات و فضای آموزشی و نیروی انسانی (68 % ) را بسیار با اهمیت دانستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخص های آموزشی، دیدگاه ، اعضای هیات علمی، دانشگاه
عنوان انگلیسی
Faculty lecturers’ attitudes towards some educational indicators at Lorestan university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Considering the life conditions of nowadays and continuous changes of community’s needs, we are also supposed to change our educational method. since lectures’ experiences can have an immense role on this subject , so this study was carried out to determine faculty lecturers’ attitudes towards the educational indices at Lorestan university of medical sciences in 2008. Materials and Methods: In this descriptive-analytic stady a 2-part questionnaire was used for data gathering including leclures’ demographic information and their attitudes towards some educational indices such as effective factors on teaching success, educational management, students’ educational problems as well as their attitudes towards educational technology. To determine the validity and reliability of the study, a pilot study was conducted. For data analysis, the descriptive and analytical statistics (correlation coefficient and Chi.square test , Mann whitney´ , Spearman and Kruskal –Wallis Tests ) were applied. Results: Among faculty lecturers100 of them completed the questionnaire. There were 59% male, 45% of them worked in medical faculty.76 % of them had not passed any methodology courses before employment.91% of the samples evaluated the workshop well. 90% believed that teaching method workshop is necessary and its suilable time is before starting teaching , 76% of them had passed teaching method workshops in university. The following problems were indicated as important educational problems scientific ability (83%) , inappropriate relationship between educational courses and community’s needs(73%),inappropriate numbers of students and equipment and physical space (68%) and proportion between workshop and teachers’ educational needs (62 %). Conclusion: 9% of the teaching staff found a mismatch between their educational needs and teaching method workshops, and majority of them requested to hold continuous teaching method workshops. Meanwhile their evaluations regarding officials’ attention to educational problems and appropriateness of students numbers to educational facilities were rated weak. Paying more attention to the quality and quantity of workshops , continuous education and solving university educational problems were of great emphasis. Besides, participation of all the faculty lectures in the educational planning and managemant is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational indicators, Faculty lecturers, Attitude
نویسندگان مقاله
فریده ملکشاهی | faride malekshahi
department of community health.faculty of nursing and midwifery. lorestan unversity ofi medical sciences, khorramabad,iran
خرم آباد، کیلو متر 3 جاده خرم آباد – بروجرد ، مجتمع پردیس دانشگاهی ، دانشگاه علوم پزشکی،
علی شیخیان | ali sheikheyan
department of immonology, faculty of medicine , lorestan university of medical sciences, khorramabad,iran
گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
فرزاد ابراهیم زاده | farzad ebrahimzadeh
department of biostatistics , faculty of health, lorestan university of medical sciences,, khorramabad,iran
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-145-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات