این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۳۷-۶۲
عنوان فارسی
طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری اخلاقی در سازمان
چکیده فارسی مقاله
امروزه در تجزیه و تحلیل سازمانهای دولتی، پرداختن به اخلاق و ارزش های اخلاقی یکی از الزام هایی است که رهبران سازمان برای آنکه بتوانند کارکنانشان را برای دستیابی به هدفی مشترک متقاعد سازند، باید بدون استثنا به اصول پذیرفته شدۀ آن پایبند باشند. هدف این پژوهش، طراحی و تبیین مدل رهبری اخلاقی در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی است. پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. نمونه گیری بخش کیفی پژوهش، با تکنیک گلوله برفی و با ابزار مصاحبه انجام شده است که بر مبنای آن، از میان مدیران ارشد صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و استادان مدیریت، 10 نفر برای مصاحبه انتخاب شده اند. در بخش کمّی، از میان 320 نفر از کارکنان این مرکز، 230 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. داده های کیفی پژوهش با تکنیک تحلیل تم و داده های کمّی با نرم افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شده اند. در بخش کمّی، روایی محتوا و پایایی با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ تایید شده اند. در بخش کیفی، تصدیق پذیری با راهبرد ممیزی بیرونی و اتکاپذیری با شیوه پایایی بین دو کدگذار مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 54 ویژگی و شاخص رهبری اخلاقی، در دو بُعد و پنج مولفه شده است که ابعاد شامل بعد فردی و موقعیتی هستند و مولفه ها نیز عبارتند از اخلاقی، رفتاری، اعتقادی، مدیریتی، و اجتماعی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing and Validating the Ethical Leadership Model in Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Today, in analyzing public organizations, it is necessary for leaders to address ethics and ethical values and be unconditionally committed to the accepted ethical principles so that they may convince their staff to achieve any common goals. The present paper aims at designing and explaining the ethical leadership model in Eastern Azerbaijan IRIB. This study was conducted by applying a mixed research technique. In the qualitative section, the snowball sampling method together with the interview method, were used. On this basis, 10 senior managers and management instructors in Eastern Azerbaijan IRIB were selected for the interviews. In the quantitative part, from among the 320 personnel at Eastern Azerbaijan IRIB, 230 subjects were selected by applying the Cochran's formula and random sampling method. Qualitative and quantative data were analyzed respectively by the Theme Analysis Technique and Smart PLS software package. In the quantitative section, the reliability and content Validity were both confirmed based on Cronbach's alpha ratio. In the qualitative section, validity was confirmed by external auditing strategy and reliability was confirmed by two encoders. Research results led to the identification of 54 ethical leadership features which were compacted into five moral, behavioral, belief, managerial and social concepts and these in turn, were reduced into two individual and situational categories.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رقیه فتحی لیواری | Roghaiieh Fathi-Livari
Aras International Campus, University of Tehran, Iran.
پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران
علی حمیدی زاده | Ali Hamidizadeh
Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran
پردیس فارابی دانشگاه تهران
ناصر صنوبر | Nasser Sanoubar
University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشگاه تبریز
حسن زارعی متین | Hassan Zareei-Matin
Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
پردیس فارابی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3122-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1001/article-1001-1825106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات