این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر نتیجه امتحان جامع علوم پایه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله یکی از ارکان ضروری و اجتناب‌ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی به ویژه در دانشگاه‌ها، ارزیابی مداوم و مستمر وضعیت روند تحصیلی دانشجویان در مقاطع مختلف آموزشی می‌باشد. دوره‌ آموزشی علوم پایه پزشکی پیش‌زمینه پیشرفت تحصیلی و فهم دقیق مطالب دوره‌های بعدی پزشکی عمومی می‌باشد. دانشجوی پزشکی با استفاده از اطلاعات کسب شده در این دوره به حل مشکلات بالینی و تصمیم بالینی می‌پردازد. بنابراین به منظور شناسائی عوامل مؤثر در موفقیت دانشجویان در امتحان جامع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطالعه کنونی انجام گردید. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است . جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های 1380 تا 1383 شرکت کننده در آزمون جامع علوم پایه پزشکی بود. روش نمونه‌گیری به صورت سرشماری و تعداد نمونه‌ها 102 نفر بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه مجزا است. اعتبار علمی پرسشنامه با استفاده از نظرات اعضاء هیئت علمی و اعتماد علمی پرسشنامه از طریق آزمون مجدد تعیین گردید. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در این مطالعه علاوه بر روش‌های آمار توصیفی جهت تحلیل اطلاعات از آزمون ANOVA، آزمون t مستقل و رگرسیون خطی استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: به منظور پیشرفت آموزش پزشکی و ایجاد تحول لازم در آن و با توجه به نقش مهم و اساسی دروس علوم پایه در پرورش شایستگی‌های پزشکان آینده، ایجاد گام‌های اصلاحی در آموزش پزشکی ضروری به نظر می‌رسد یافته ها: نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر نتیجه آزمون جامع علوم پایه در دروس مختلف به ترتیب زیر بوده اند: حجم سرفصل واحد درسی، نمره پایان ترم هر درس، نحوه آمادگی جهت آزمون، میزان اختصاص وقت جهت آمادگی برای آزمون، اهمیت تدریس واحد درسی در مقطع علوم پایه، کیفیت تدریس مدرس، میزان علاقمندی به واحد درسی، میزان اهمیت واحد درسی در امتحان جامع و سر انجام نحوه استفاده مدرس از وسایل سمعی و بصری و آزمایشگاهی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of effective factors on comprehensive test of basic medical sciences of the medical students of Lorestan university of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله One of the necessary bases to improve the quality of education system especially in universities is continuous evaluation of education process of students in different levels of education system continually. Basic sciences medical period is a background of study achievement and precise understanding of the next levels of medical courses. The medical students by the knowledge acquired in basic sciences period can solve clinical problems. Therefore present research was done to understand factors affecting the students’ success in comprehensive test of basic medical sciences in Lorestan university of medical sciences. Materials and Methods:This descriptive analytical study was carried out on 102 medical students in Lorestan university of medical sciences including all the students who entered the university and Participated in comprehensive test from 2001 to 2004. Sampling method was census and data gathering tools were two questionnaires. Data were analyzed using SPSS software, descriptive statistics, ANOVA test, T- test and linear regression. Results: The results showed that factors affecting comprehensive test of basic medical sciences were as: volume of the course, the final mark of the course, dedicated time in order to be ready for exam, importance of the course in basic sciences stage, amount of interest in the course, importance of the course in comprehensive basic test ,quality of lecture,s teaching and how to use audio visual and laboratory devices by the lectures. Conclusion: In order to improve and achieve needed changes in medical education and regarding the important role of the courses of basic sciences on the students as future physicians, taking some amendatory steps seem necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا نامداری | parisa namdari
department of community medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences, khorramabad,iran
خرم آباد، کیلو متر 3 جاده خرم آباد – بروجرد ، مجتمع پردیس دانشگاهی ، دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

فرزاد ابراهیم زاده | farzad ebrahimzadeh
department of community medicine, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences , khorramabad,iran
گروه پزشکی اجتماعی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)

مهناز مردانی | mahnaz mardani
department of nutrition, faculty of medicine, lorestan university of medical sciences , khorramabad,iran
گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-145-158&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات