این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۳-۶۳
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از مشاوره تحصیلی اساتید راهنمای دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیمسال دوم سالتحصیلی ۸۷-
چکیده فارسی مقاله
تحقیقات انجام شده در مورد مشکلات روانی،عاطفی،اجتماعی دانشجویان اهمیت و ضرورت اقدام جدی و سامان یافته ای را در انتخاب اساتید راهنما را مطرح می نمایند. بدیهی است عدم ارائه مشاوره مناسب دستیابی دانشجویان را به اهداف آموزشی دچار اختلال می سازد . لذا با توجه به اهمیت و نقش جایگاه مشاوره و راهنمایی پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان از مشاوره تحصیلی اساتید راهنمای دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی 680 دانشجوی ترم سوم و چهارم درتمام مقاطع و رشته های دانشگاه علوم لرستان به صورت سرشماری نمونه پژوهش بودند. ابزار گردآوری پرسشنامه ای بود که بر اساس دستورالعملهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با ضریب پایایی 79% تهیه و نمره گذاری شد. نمرات در سه سطح رضایت دانشجویان را نشان میدادند. نتایج توسط نرم افزار spss و با روشهای آماری و آزمون کای اسکوار تجزیه و تحلیل و در سطح خطای 5% گزارش گردید. یافته ها: افراد مورد مطالعه در 9/77 % موارد زن و بین رده سنی 35-19 سال بود . بیشترین علت مراجعه به اساتید راهنما به دلیل مشکلات آموزشی (2/59%)بود. دانشجویان از اساتید راهنما در 9/37% موارد ناراضی ، 38/44% رضایت متوسط و 73/17% راضی بودند . بین دفعات مراجعه و میزان رضایت دانشجویان با ارتباط معنی دار دیده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از سطح رضایتی مناسبی از اساتید راهنما نبود. لذا بایستی ضمن داشتن نگرش مثبت به برنامه مشاوره و راهنمایی تحصیلی برای اجرای آن اقداماتی نظیر اجرای قوانین ومقررات مربوط به استاد راهنما-پایش عملکرد و نتایج حاصل از فعالیت اساتید راهنما و اجرای برنامه های آموزشی مدون گام برداشت تا بتوان بهره مطلوبی را در راه ارتقاء آرمانهای دانشگاهی برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استاد راهنما، دانشجو، مشاوره تحصیلی، رضایت
عنوان انگلیسی
Assessment of university students satisfaction from academic counseling of the tutors of Lorestan university of medical sciences in the second half of school year 2007-2008
چکیده انگلیسی مقاله
The carried out studies show that psychological, emotive and social problems of students are important and need to serious and organized measures to select tutors. It is clear that lack of rendering suitable counseling prevents students from educational attainments. So with regard to importance and role of counseling, this research was carried out to determine the rate of students satisfaction from academic counseling of the tutors of Lorestan university of medical sciences. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out on 680 students including the third and forth term of all fields selected using census sampling. Data collection tool was a two part questionnaire (reliability = %79 ) which indicated students satisfaction in three levels. Then data were analyzed using statistical tests , X2 and SPSS software. Results: In this study 77. 9% of the students were female with age range of 19-35. The most reason for their referrals was educational problems (59. 2%). 37. 9% of the students had no satisfaction from the tutors, 44. 38% had moderate satisfaction and 17. 73% of them were satisfied with the tutors. Conclusion: Results indicated a weak level of satisfactory, so having positive, attitude towards academic counseling, it seems necessary to take action for implementing laws and regulations related to tutors, as well as evaluating their performances. Conducting codified educational programs for tutors can help achieving university high goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین گله دار | nasrin galehdar
department of nursing, faculty of paramedicine, lorestan university of medical sciences
خرم آباد، گلدشت، مجتمع دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
مهدی بیرجندی | mehdi birjandi
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-76&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات